Abonnement på Information kan tegnes på www.information.dk

Falck-sagen viser, at fake news også kommer fra højtbetalte danske kommunikationsfolk

6. februar 2019

Falck hyrede kommunikationsvirksomheden Advice til bl.a. at lave falske Facebook-profiler og plante historier i medierne for at skade konkurrenten Bios. Sagen slår et alvorligt skår i kommunikationsbranchens troværdighed.

Der er kø ved håndvasken i dele af kommunikationsbranchen for tiden. Den betændte sag om Falcks udbredte brug af fake news og andre tvivlsomme metoder for at bagvaske og ødelægge en konkurrent blev i januar kortlagt i en kritik fra Konkurrencerådet, hvor Falck gennem en »samlet og kontinuerlig« overtrædelse ulovligt havde »skabt usikkerhed og bekymring« omkring konkurrenten Bios, der i 2014 vandt koncessionen om ambulancedrift i Region Syddanmark og senere gik konkurs.

Socialdemokraterne jamrer over borgerlige medier, men et idégrundlag hindrer ikke god journalistik

30. januar 2019

At et medies indhold er totalt løsrevet fra mediets værdigrundlag er ønsketænkning. Værdigrundlaget og læsernes holdninger har stor betydning for udvælgelse, prioritering og vinkling.

Forleden kastede især Berlingske sig over en medlemsmail fra Socialdemokratiets partisekretær, Jan Juul Christensen, der peb over, at hans parti ikke kom til orde i den »borgerlige« presse.

Netflix-dokumentaren ’Sunderland – ’till I die’ viser alt, hvad der er godt og galt med fodbold

24. januar 2019

Da fodboldklubben Sunderland røg ud af Premier League og blev sat til salg, inviterede klubben et filmselskab indenfor. Det er der kommet en velfortalt fortælling om fodboldglæde og pengemagt ud af.

Siden jeg for mere end 30 år siden sad i Super Dome i New Orleans sammen med 70.000 tilskuere og så det lokale football-hold The Saints tabe endnu en kamp, har forholdet mellem en by, en sportsklub og dens fans fascineret mig. Hjemmeholdet lå permanent i bunden af ligaen. De 70.000 tilskuere havde taget brune papirsposer med huller til øjnene over hovedet. De skammede sig, men elskede også deres hold og kunne ikke drømme om at blive væk.

Brexit-film er et ildevarslende drama om demokratiets krise

18. januar 2019

’Brexit – the uncivil war’ handler ikke kun om Brexit. Filmen er et slagkraftigt indlæg om, hvordan algoritmer og kynisk udnyttelse af mistillid til eliten og systemet kan føre til sejr. Og som med alt andet, der har med Brexit at gøre, har spillefilmen om den nære fortid skabt splid – også blandt anmelderne.

Hvis journalistik og nyheder er ’den første råskitse til historien’, som det hedder, er spillefilm ’baseret på en virkelig historie’ måske den næste råskitse, skrev anmelderen Hugh Montgomery forleden i The Independent om James Grahams film Brexit – The Uncivil War.

Facebook er blevet ligegyldig, onkelagtig og præget af midtvejskriser

16. januar 2019

Facebook står i en selvforskyldt krise på flere fronter. Det halter med både skattebetalinger og troværdighed, og flere og flere vender platformen ryggen. Også for undertegnede ældre kernebruger er der indtrådt en vis facebooktræthed.

Hver uge fortæller min smartphone mig, hvor mange timer jeg har brugt på hvad, og jeg kan konstatere, at jeg bruger mindre og mindre tid på Facebook.

Det toppede sidste år, hvor jeg sammenlagt brugte mere end fire timer om ugen. Nu er jeg nede på under det halve. Jeg er blevet træt af det. Og tallene viser, at jeg ikke er alene.

Krænkelseskriteriet: Hvis bare man postulerer at være krænket, kommer man i medierne

9. januar 2019

De små postulerede krænkelser får masser af omtale, og både venstrefløjen og Dansk Folkeparti er krænkelsesparate. Krænkelseskriteriet er hermed indføjet som gældende nyhedskriterium.

Man skal bare føle sig krænket, så kommer man i medierne. Det er nemlig ikke blot en sikker vinder at blive krænket – det sikrer også bred eksponering, hvis man bliver krænket over, at andre føler sig krænkede.

Når medier lyver

2. januar 2019

En af de mest hædrede journalister på et af Europas mest hæderkronede medier er blevet taget i omfattende fusk. Sagen er en tragedie i en tid, hvor mediebranchen er presset økonomisk, og mediernes troværdighed er under politisk angreb.

»Sagen, was ist« – ’Sig det, som det er,’ står der med skinnende metalbogstaver på marmorvæggen i det tyske nyhedsmagasin Der Spiegels reception i Hamburg. Grundlæggeren Rudolf Augsteins motto var citeret på forsiden af Der Spiegels julenummer – hvidt på rødt.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-19 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 12 gæster online