Abonnement på Information kan tegnes på www.information.dk

Venstres digitale aktivister er den skjulte valgkamps snigskytter

21. november 2018

Vi har som enkeltpersoner – stort set uden at vide det – afsløret vores holdninger for techgiganterne. Derfor kan målrettede annoncer og digitale politiske aktivister ramme os med stigende præcision.

Regeringspartiet Venstre rejser rundt i landet for at rekruttere frivillige »digitale aktivister«.

Status over DR’s fremtid:
Tilbage til årtusindskiftet – men med flere digitale kræfter

17. november 2018

Det siger sig selv, at det bliver et ’nyt’ DR, når budgettet i 2023 vil være 776 millioner kroner mindre end nu. Seertallene vil falde, og det bliver ikke længere ambitionen at vinde, men at indtage en ærefuld andenplads. Organisationen vil ikke blive rystet i sin grundvold. Og en superdirektør har fået mere magt end nogensinde før. Lasse Jensen gør status over DR’s fremtid.

Buzzwords er ord, der lyder godt og kan betyde alt eller intet. Det vrimler med dem i DR, når man taler med chefer og medarbejdere og læser de papirer, der beskriver det DR, som seere, lyttere og digitale brugere vil opleve, når den store 450 millioner kroner store spareplan for alvor rulles ud i begyndelsen af 2020. Altså om lidt mere end et år.

Klaus Riskær Pedersen og medierne fortsætter deres fælles trip med hans nye parti

14. november 2018

Klaus Riskær Pedersen og hans nye parti har medvind i medierne. Hans kriminelle fortid og blakkede moral forbigås så ukritisk, at det må gøre andre politikere dybt misundelige.

Der er nogle mennesker, der bevarer en helt særlig tiltrækningskraft hos medierne.

Klaus Riskær Pedersen synes at have en slags uendeligt adgangskort. Han har sit eget program på Radio24syv med titlen »Riskjærs Revolution«. DR’s Clement Kjærsgård har to gange i år haft ham som gæst – senest forleden, hvor han også fik taletid i DR’s Aftenshowet. Han er alle vegne.

Journalistik og kommunikation er hinandens modsætninger

7. november 2018

Der er en bekymrende tendens til, at journalistik og kommunikation blandes sammen i en stor pærevælling. Det gælder både på de journalistiske uddannelser og i mediebranchen som sådan. Men forskellen er klar: Journalister tjener offentligheden, mens kommunikatører tjener dem, som betaler.

I journalistkredse – og ikke mindst blandt journaliststuderende – er dagen i dag kendt som ’Panikdag’.

Den dag, hvor chefer i medieindustrien udvælger de studerende, der i et år skal være praktikanter på deres redaktioner. Det er stadig en panikdag, selvom de ansvarlige nu med moderne kommunikationssprog har omdøbt begivenheden til ’Store Matchdag’.

Den massive medieomtale af Pernille Vermund
er helt ude af proportioner

31. oktober 2018

Formanden for Nye Borgerlige har fået en påfaldende heldig hjælpende hånd med at komme i medierne. Fremmedhadende demagoger bør ellers dækkes med skærpet kritisk sans.

Da Donald Trump til manges overraskelse blev valgt til præsident i 2016, var flere medier ude i en selvransagelse. Var det vores skyld? Brugte vi mere spalteplads og flere sendeminutter på ham, fordi han var mere underholdende, bedre til at provokere og sige uhyrlige ting?

Lasse Jensen: De gamle medier holder skattesvindlerne ansvarlige, mens Facebook og Google snyder i skat

24. oktober 2018

Den ene store skatteskandale efter den anden er et resultat af journalistisk graverarbejde, udført af de ’gamle medier’. Imens sender de ’unge’ mediegiganter deres enorme overskud i skattely.

Da en international journalistisk graverorganisation i sidste uge kunne afsløre, at en gruppe af meget kreative finansfolk igennem flere år havde franarret flere europæiske skattevæsener 410 milliarder kroner, blev selv statsminister Lars Løkke Rasmussen stødt på manchetterne.

Staten og medierne skovler penge ind på spil og ignorerer, at der kommer flere ludomaner

17. oktober 2018

Tobaks- og spiritusreklamer er forbudt på tv, men fjernsynet bugner af reklamer for farlige, afhængighedsskabende spil. Jeg forstår det godt, men forstår det alligevel ikke.

Skatteministeriets kontrolenhed for det eksplosivt voksende online spillemarked kaldes originalt nok Spillemyndigheden. Denne myndighed, der har til huse i Odense, har de sidste måneder brugt flere hundredetusinde kroner på at reklamere for sig selv.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-18 Jensen Media
All rights reserved