Abonnement på Information kan tegnes på www.information.dk

DR giver Facebook og Google en hånd med at øge deres dominans

18. december 2019

På DR’s nye website kan man logge ind via Apple, Google eller Facebook. Det er bekvemt for brugerne, men et public service-medie bør distancere sig fra techgiganterne i stedet for at hjælpe dem med at indsamle oplysninger, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg.

Når man åbner DR’s moderniserede streaming-website DRTV, kan man logge sig ind via Apple, Google eller Facebook. Så slipper man nemlig for at oprette endnu en brugerkonto, og man skal ikke holde styr på endnu et af de dusinvis af brugernavne og passwords, man har i forvejen.

De største britiske aviser propaganderer entydigt for Boris Johnson

11. december 2019

Storbritanniens suverænt største aviser, The Sun og The Daily Mail, har taget markant parti til fordel for de konservative. Og ikke kun i opinionsstoffet. Faktisk forsøger de ikke engang at adskille kommentarer fra journalistik, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg.

Søndag så jeg anden del af DR1-serien Ryd forsiden, der følger tre avisredaktioner under valgkampen. Det var ikke ophidsende, men det efterlod dog et indtryk af danske medier, der bestræbte sig på at være fair og balancerende.

Selvfølgelig hyrer Socialdemokratiet pressefolk, de svinger med

4. december 2019

Det kan næppe overraske, at et ministerium ansætter pressechefer eller pressemedarbejdere, som man føler vil svinge godt med ministeren. Også politisk. Kræftens Bekæmpelse ville jo heller ikke hyre en kendt kæderyger som kommunikationsdirektør, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg.

At de, der har magten, bruger magten til at skaffe sig mere magt er næsten banalt. Og for at fastholde og udbygge den skal man kunne påvirke den offentlige diskussion. Derfor er antallet af pressechefer og kommunikationsfolk eksploderet både i den offentlige og den private sektor.

Landsholdsfodbold kan blive et hot emne i medieforhandlingerne

13. november 2019

Danskernes adgang til at se landsholdsfodbold i tv bliver begrænset fra nytår. Nu tager De Radikale tilløb til at slå et slag for ’det nationale sammenhold’, når det næste medieforlig skal forhandles i 2020, skriver mediejournalist Lasse Jensen i denne klumme.

Nu ved jeg ikke, om De Radikales Marianne Jelved i virkeligheden er hardcore landsholdsfan, eller om hun blot som mange andre politikere griber chancen for at komme i medierne, fordi der rører sig et eller andet i folkedybet, som de kan høste fordele af.

Politisk polarisering overdøver #MeToo i ny bog om Brett Kavanaugh

8. november 2019

To New York Times-journalisters bog om USA’s nye højesteretsdommer Brett Kavanaugh er pæn uden at være hverken udfordrende eller farlig.

For lidt over et år siden sad millioner af amerikanere foran deres tv-skærme og fulgte et drama, der illustrerede det totalt polariserede USA. Præsident Trumps kandidat til den livsvarige og helt centrale post som højesteretsdommer, den 53-årige Brett Kavanaugh, blev krydsforhørt af Senatets retsudvalg, efter at psykologiprofessor Christine Ford Blasey i et hjerteskærende vidnesbyrd havde fortalt senatorerne, at i sommeren 1982 havde den dengang 17-årige Kavanaugh forsøgt at voldtage hende. Hun var 15 år.

Radio24syvs kiste er endegyldigt sømmet til

7. november 2019

Den komplicerede juridiske og matematiske udvælgelsesproces for privat taleradio vil blive ændret i fremtiden. Men den har og vil altid være en politisk konstruktion.

Efter et par ugers offentlig dødskamp er kisten med Radio24syvs jordiske rester tilsyneladende sømmet til. Danmarks første privatejede taleradio, finansieret af statspenge, satte i otte år et provokerende, tankevækkende og underholdende præg på radiouniverset.

Den kritiske lokaljournalistik lider under, at Google og Facebook er taget på landet

6. november 2019

Flere af de lokale ugeaviser har i de senere år bevæget sig fra rene reklametryksager til at levere en reel journalistisk indsats. Den udvikling kan blive bombet tilbage, når techgiganterne også støvsuger de lokale markeder for annoncekroner, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg.

Medierne – og nogle politikere – har på det seneste koncentreret sig om udbuddet af en skattefinansieret digital taleradio. Man kunne få det indtryk, at medieverdenen var på randen af et sammenbrud, fordi godt en halv million ugentlige lyttere blev tvunget væk fra deres yndlingskanal.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-20 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 10 gæster online