Der er brug for mere af den gode politiske samtale i medierne

17. januar 2018

Henrik Sass Larsen har sat sig selv på medieslankekur. Han gider kun deltage i ét interview i kvartalet. Han har en pointe, men ikke hele pointen.

Henrik Sass Larsen, Socialdemokratiets politiske ordfører, har sat sig selv på en skrap kur. Han vil kun stille op til interview en gang i kvartalet. Det sagde han fredag i P1’s Mennesker og medier.

Vi må altså undvære Sass i de traditionelle medier indtil 1. april.

Derefter vil han medvirke i et enkelt interview, hvorefter han vil dukke op en enkelt gang efter 1. juli. Han vil dog stadig optræde dér, hvor han – som han siger – vil have »mulighed for at forklare det politiske uden at blive afbrudt«. Altså på sociale medier eller i tv-interview, han selv har betalt, som det med Reimer Bo Christensen, der blev bragt på partiets hjemmeside forleden.

Det er selvfølgelig en provokation fra den evindelige gadedreng Sass Larsen, der har et årelangt anstrengt forhold til store dele af dagspressen.

I 2011 foreslog han, at mediestøtten burde fordeles mere »retfærdigt« i forhold til dagbladenes politiske tilhørsforhold. Da de fleste var og er borgerlige, måtte statsstøtten skabe mere balance, syntes han. Det blev selvfølgelig ikke til noget, men Sass Larsen fik afleveret sin pointe, ligesom han gør det nu.

Det er selvfølgelig absurd stramt at kvotere egne muligheder for at komme i medierne. Hvis den politiske situation pludselig kræver det, tør jeg garantere, at Sass Larsen bryder med sin selvpålagte medieafholdenhed.

Men det er lykkedes ham midlertidigt at genoplive en vigtig debat om forholdet mellem journalister og politikere. Et forhold, som ingen kan være i tvivl om, er centralt for demokratiet. Et forhold, der er ændret med fremkomsten af TV 2 News for mere end ti år siden og den stigende, benhårde konkurrence mellem trængte nyhedsmedier i samme periode.

Ansvarsfordeling

Det er nok desværre et faktum, at konflikter sælger bedre end det modsatte, og at frygten for, at politisk journalistik bliver for ’langhåret’ – det vil sige kedelig – driver journalistikken mod konfrontationer, proces- og personfokus. Eller at ’kritisk journalistik’ er lig med afbrydelser i stadigt kortere direkte interview.

Når der er kameraer i samtlige korridorer på Christiansborg og en nyhedsbaby, der skal fodres med direkte sendinger hele tiden og alligevel stadig skriger, påvirkes vores opfattelse af politik, som risikerer at blive oplevet som en never ending sportsbegivenhed, hvor vindere og tabere helst skal kåres med regelmæssige mellemrum.

Sass har derfor en pointe — men ikke hele pointen – når han sætter fingeren på et punkt, som de fleste ved er ømt. Det er ikke kun mediernes og journalisternes ansvar, at dele af den politiske debat udvikler sig til et populistisk verbalt slagsmål. Det er også mange politikeres ansvar. Der er jo ingen, der tvinger dem til at stille op, hver gang de bliver spurgt. Der er ingen, der tvinger dem til at sige ja til at gå direkte på, selv om de ved, at de ikke kan forklare komplicerede sager på to minutter og 20 sekunder.

Derudover er der de politikere, som helt åbenlyst negligerer spørgsmål og i stedet aflirer de budskaber, som deres spindoktorer har terpet med dem. Politikere har selvfølgelig både en pligt til og en interesse i at viderekommunikere synspunkter og sammenhænge – ligesom journalister har en pligt til at udfordre, undersøge og uddybe. Så problemet – eller udfordringen, som man helst skal kalde den slags i dag – er ikke kun mediernes.

Udfordringen, som Sass-provokationen sætter fokus på, er fraværet af samtalen.

I eksisterende, konkurrenceprægede medier foregår samtaler om politik oftest mellem politiske kommentatorer a la TV 2 News’ Mogensen & Kristiansen og Besserwisserne.

Andre gange konceptualiseres de som sceneshow med overraskende ustandselige skift med nye deltagere og elementer i et overgearet tempo som i Debatten på DR.

Man kunne forestille sig programmer med samme saglige tilgang som DR2’s Deadline – kun med én gæst og én vidende, lyttende og udfordrende samtalepartner. Det er billigt og enkelt. Og så kan det laves til stort set alle platforme – radio, tv, web-tv og podcast.

Det bliver næppe en kioskbasker, som det hedder. Men det er publicisme og public service i reneste form. Og det er der brug for.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-19 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 17 gæster online