Da TV 2 næsten lavede en Fox News, og Tesfaye næsten lavede en Trump

28. februar 2018

Min alarmklokke ringede, da Mathias Tesfaye reagerede på et TV 2-indslag, som Trump reagerer, når han har set Fox News.

Præsident Donald Trump ser hver morgen Fox News, skriver journalisten Michael Wolff i sin bog Fire and Fury. Inside The Trump White House. Da præsidenten stoler blindt på Fox, afstedkommer tv-seningen hurtige vrede tweets. Tv-stationens enøjede udlægning af virkeligheden får øjeblikkelige politiske følger. Men det er i USA. Ikke i Danmark.

Her har vi stadig en fortsat om end faldende tiltro til, at politik og politiske beslutninger ikke skabes af tilfældige tv-indslag. Vore politikere er ikke som Trump. Dansk tv-journalistik er ikke i nærheden af Fox News’ stærkt højreorienterede version af virkeligheden. I sammenligning med Fox er danske tv-journalister rene spejderdrenge. Pæne og ordentlige.

Men alligevel ringede alarmklokken, da den ene danske politiker efter den anden sprang op som en trold af en æske efter TV 2 Nyhedernes indslag forleden om en gruppe somaliske kvinder i Odense-forstaden Vollsmose.

Overskriften på tv2.dk indeholdt konklusionen: »Ikke en eneste kan dansk i somalisk kvindeforening«.

Den socialdemokratiske udlændingeordfører, Mathias Tesfaye, foreslog øjeblikkeligt at trække i kontanthjælpen hos arbejdsløse indvandrere, der ikke møder op til danskundervisning. Venstres Marcus Knuth var ifølge TV 2, »ikke afvisende« over for Tesfayes forslag. DF’s Martin Henriksen mente meget enkelt, at de bare skulle udvises.

Et lille indslag med en stor virkning. En reportage baseret på TV 2-holdets overværelse af et møde i den lokale somaliske kvindeforening. På TV 2’s hjemmeside skriver journalisten Mathias Hobolth Østerlund, at han og holdet var i kvindeforeningen i »en times tid«. Journalisten beskriver, hvordan han bad de, der talte dansk, om at række hånden op. Ingen gjorde det. Han interviewede en kvinde, der svarede på dårligt dansk og derefter via tolken forklarede, at hun forstår dansk, men taler det dårligt.

Reportagens formål var, ifølge Berlingske Tidende, at »tale med kvinderne om regeringens kommende ghettoudspil, samt at få tingene sat i perspektiv«.

En teknisk fejl

Men indslaget viser en noget anden vinkel – blandt andet fordi studieværten begynder med at sige, at nu skal vi se, »hvor dårligt det står til i Vollsmose«. Scenen er sat, og det er tydeligt fra starten af indslaget, at der er en vinkel: At medlemmerne af kvindeforeningen ikke kan tale dansk. Vi efterlades med det indtryk, at de 11 fremmødte kvinder udgør hele foreningen.

Men Radio24syv har siden udfordret indslagets indhold og konklusion. Radiojournalisten har blandt andet interviewet de somaliske kvinders dansklærer, der genkender to af kvinderne. »De taler begge dansk,« siger hun. Tolken fra TV 2-indslaget fortæller 24syvs journalist, at »flere af kvinderne« både i og udenfor kameraet taler dansk.

Det har fået TV 2’s chefredaktør, Hans Peter Blicher, på banen med en slags rettelse af konklusionen om, at »ingen talte dansk«. Det var en »teknisk fejl«, sagde Blicher, som også fortalte, at det var en fejl, at journalisten troede, at de 11 kvinder udgjorde hele foreningen.

»Der er flere med i foreningen, og derfor passede udsagnet om, at ’ingen kan tale dansk’ ikke,« siger Blicher til Berlingske. Han ærgrer sig over, at fokus nu er på TV 2, hvor det efter hans mening burde være på »historien«.

Problemet med ’historien’ er, at en metodisk journalistisk dokumentation af hver enkelt kvindes sprogkundskaber måske ville have frembragt en historie. Det er lettere, hurtigere og nok for TV 2 at bede om håndsoprækning i et rodet forløb blandt medieuvante somaliske indvandrerkvinder. Det er langt fra en troværdig dokumentation, men historien bliver sendt, og politikerne leverer beredvilligt den forventelige forargelse.

Der er intet forsøg på at vise, hvad det er for en forening. Flere lokale udsagn på Facebook tyder på, at kvindeforeningens medlemmer prøver at stoppe konflikter og hjælper med at løse dem. Men det havde krævet flere dages optagelser og en vilje fra TV 2 at vise denne bredere virkelighed. Og hvorfor gøre det, når man kan levere en sensation hurtigere og billigere?

Givet emnets politiske og emotionelle sprængfarlighed, smed TV 2 benzin på et brændende bål. Det var ikke propagandistisk løgnagtigt som Fox News, bare uansvarligt og overfladisk. Mathias Tesfaye er ikke Trump. Men hans reaktion mindede mig om et tweet fra soveværelset i Det Hvide Hus.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-19 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 18 gæster online