Berlingske Media vil være førende. Indtil videre er de førende på antallet af fyringer

7. marts 2018

Berlingske Media annoncerede sidste onsdag ’en øvelse’, der går ud på at fjerne 93 stillinger og blive digitalt førende. Men hvad betyder det egentlig at være digitalt førende?

Berlingske Medias koncernchef, Anders Krab-Johansen, er en moderne, åben og veltalende leder, der kan kommunikere varm luft, så det næsten lyder, som om han taler sandt.

Han er ikke bange for at afgive løfter:

»Inden året er omme, er vi digitalt førende,« lovede han Radio24syvs Henrik Qvortrup i mandags.

Hvad vil der ske, hvis det ikke går sådan?

»Så har vi et problem,« sagde Krab-Johansen med sin milde, fynske dialekt.

Berlingske Media annoncerede i onsdags noget, der på managementdansk kaldes en ’øvelse’ eller en ’slankning’. Den går umiddelbart ud på at fjerne 93 stillinger – næsten ti procent af arbejdsstyrken.

Man vil lukke stort set alt, der ikke direkte har med avistitlerne Berlingske, Weekendavisen, BT og Metroxpress at gøre og koncentrere sig om det digitale. For BT’s vedkommende er det at lave journalistik, der er målrettet mobiltelefonerne (som var chefredaktør Michael Dyrbys budskab i samme radioudsendelse).

Bt.dk bliver et gratis website, og sammen med den delejede og licensfinansierede Radio24syv vil der komme en kommerciel podcasttjeneste. Al snak om Berlingske som et nationalt dagblad er stoppet.

»Vi er en avis for borgerlige københavnere,« sagde koncernchefen til Radio24syv.

Enten er hans plan en storstilet strategisk satsning med indbyggede besparelser. Eller en storstilet spareøvelse med et anstrøg af strategi. Nok mere det sidste end det første.

Som Børsen

Krab-Johansen blev sidste år hentet fra Dagbladet Børsen, hvor han gennemførte en tilsvarende ’øvelse’ i 2014. Dengang forsvandt 21 medarbejdere, og regnskabet blev ifølge Berlingske Finans 13 millioner kroner bedre.

Med samme forholdstal forbedres regnskabet fra Pilestræde med omkring 50 millioner. Ikke noget stort beløb for landets tredjestørste dagbladsfirma, men alligevel omkring det samme som Berlingske Media modtager i statslig mediestøtte og mere end det dobbelte af virksomhedens overskud i 2016.

Der er andre lighedspunkter mellem Børsen dengang og Berlingske nu. Begge har udenlandske private ejere, der nok har fine publicistiske traditioner, men ønsker – ja, kræver – pæne afkast af deres investering.

Børsens mangeårige ejer, Bonnier, har hvert år trukket overskud hjem til Sverige, og i regnskabsåret 2017 udbetaltes hele overskuddet. I de seneste fem år har ejerne trukket så mange penge ud, at egenkapitalen er reduceret fra 282 millioner til 94,8 millioner, skriver MediaWatch. Lidt under halvdelen bliver dog for sidste års vedkommende i Danmark, fordi JP/Politikens Hus har købt 49,9 procent af aktierne.

Man kan sagtens forestille sig, at Berlingskes belgiske ejere, De Persgroep, nu forventer, at Krab-Johansen gør det samme for dem, som han gjorde for Bonnier. Belgierne købte Berlingske Tidende fra fallitboet Mecom for så lille et beløb, at investeringen kan komme helt hjem på få år. Spekulationerne er allerede i gang, om de nu vil strømline og slanke med henblik på et salg, men sådanne spekulationer afvises rutinemæssigt.

Bag det strategiske blodbad på Berlingske ligger der ikke bare »verdens enkleste plan«, som chefen betegnede den i interviewet med Radio24syv, men tydeligvis også et ønske om et bedre afkast. Midt i dagbladskrisen har grådigheden det stadig udmærket.

Det gode ved at udtale sig optimistisk og i meget, meget brede vendinger er, at ingen i virkeligheden har nogen anelse om, hvilken strategi der vil virke i en dagbladsverden, hvor omsætningen for samtlige avisudgivende mediehuse falder konstant. Og hvor et af de få lyspunkter er udgivelsen af gratis, lokale ugeaviser (Berlingske har ingen). Og hvor hver eneste stigning i digitale abonnementer hyldes som en redning på langt sigt.

Der er meget lang vej endnu, før de digitale betalingslæsere kan skabe balance i regnskaberne.

Tilbage står Krab-Johansens løfte om, at Berlingske Media vil være »førende«, inden der er gået ti måneder. Han har klogeligt undgået at forklare, hvad der menes med »førende«. På læserantal? På indtjening? På abonnementer? På journalistik? (hvordan man så regner det ud).

I år er Berlingske Media foreløbig førende på antallet af fyringer. Og selv om planen er »helt enkel«, er løsningen på dagbladenes udfordringer næppe så enkel, som den lyder fra Pilestræde.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-19 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 19 gæster online