Journalisten skal være en lejrbålssanger, der samler mennesker

23. marts 2018

Alt det, som journalister i 100 år har anset for en slags grundlov, bør ifølge ny bog diskuteres og vendes – og ændres.

Søren Schultz Jørgensen er mediesociolog og tidligere udviklingsdirektør på Mandag Morgen. Han er en skarp analytiker og en god kommunikator. Hans ph.d.-afhandling fra 2016 Gamle medier er også sociale er en solid akademisk argumentation for, at journalistikken – i særdeleshed lokal- og regionaljournalistikken – har fjernet sig fra borgerne, og den var en konsekvent forlængelse af Schultz Jørgensens dengang lettere uglesete tese om, at en stor del af journalistikkens krise skyldes journalistikken selv.

Den bog, han netop har skrevet sammen med en af dansk dagspresses klogere udøvere, Fyens Stiftstidendes tidligere chefredaktør Per Westergaard, med titlen Den journalistiske forbindelse, er et godt foreløbigt punktum for en mere end ti år gammel meget ny og næsten revolutionerende forklaring – nogle ville sige påstand – om, at journaliststanden og medierne skridt for skridt selv har skabt den dybe journalistiske krise, der økonomisk og distributionsmæssigt er blevet voldsomt forstærket med internettets og de såkaldt sociale mediers eksplosive vækst.

Krisen startede mange år før nettet. Den startede, ifølge Schultz Jørgensen, da borgerne forlod de lokale aviser, fordi aviserne havde forladt dem. Journalistikken spejlede ikke længere borgernes virkelighed og gør det stadig ikke, lyder tesen.

Journalisthistorien er en historie om »tabte forbindelser«, som Westergaard og Jørgensen kraftfuldt argumenterer for i bogens første kapitler. Det absolut største tab er det dokumenterede tab af tillid. Journalister ligger nederst på befolkningens tillidsskala. Dernede, hvor brugtvognshandlere, spindoktorer og politikere huserer.

Fra ’budbringer’ til ’lejrbålssanger’

Forfatterne har opsøgt et halvt hundrede nye og gamle medier i USA og Europa, der kæmper med at forny sig – eller er helt nye og innovative. Formålet er at indkredse løsninger på journalistikkens udfordringer. Der er mange delløsninger, nogle succeser. Fælles for dem er, at vejen frem er begejstring, passion, parret med nye tilgange til massiv og aktiv inddragelse af borgerne. Også i de tidligere så lukkede indre journalistiske processer.

Journalisterne skal ned fra piedestalen, de skal ikke bare rapportere og undersøge fra distancen, de skal være en del af det fællesskab, de har fjernet sig fra. Og for at gøre det, fremhæver forfatterne, må de gøre op med en række indarbejdede journalistiske dogmer som for eksempel »tilstræbt objektivitet og neutralitet« (som bør erstattes med »identitet«). Dogmet om armslængde og distance bør erstattes med nærhed og deltagelse. Dogmet om, at journalister alene har en særlig evne til at udvælge det vigtigste, og dogmet om, at vi journalister er »værdifri«. Alt det, som journalister i 100 år har anset for at være en slags journalistisk grundlov bør diskuteres og vendes – og ændres.

I det Schultz Jørgenske og Westergaardske billedsprog skal journalisten forvandle sig fra budbringer (nyhedsspreder og budskabsformidler) til en lejrbålssanger, der samler mennesker og skaber fællesskab. I stedet skal vi tro på, at mediets værdier og visioner kommer i første række, og at journalister kan inddrage borgerne meget mere, fordi de mærker en stærk identitet hos mediet.

’Journalismen’ som ideologi

Bogen føjer vigtige aktuelle oplysninger og oplevelser til en helt central, men ofte overset artikel fra 1994 af den svenske samfundsforsker Olof Pettersson. Han skrev en større artikel om, hvordan journalister havde ophøjet sig selv til »en dominerende institution, som ingen anden i samfundet kom i nærheden af, ikke kirken, skolen eller universiteterne«.

Pettersson beskrev, hvordan journalister oprindeligt var »en foragtet lavstatusgruppe som gennem store anstrengelser og dygtigt organisationsarbejde havde forvandlet sig først til en levevej, derefter en profession og nu til en samfundsklasse, hvis ensartethed ikke kom fra noget socialt, men fra meget få uddannelsesinstitutioner«.

Pettersson mente, at journalister havde udviklet en ideologi, som han kaldte journalismen, der som andre ideologier, der ender på »isme«, er handlingsorienterende. De har ikke bare til formål at forstå, men også at handle.

Ifølge Pettersson består samfundet ifølge journalismen af tre grupper: magthavere, almindelige mennesker og journalister. Verden består af kilder, offentligheden og redaktionen. Journalistens opgave er at granske magthaverne og fungere som advokat for de, der ikke kommer til orde. De få journalistuddannelser giver, skrev den svenske forsker, journalisterne en fælles referenceramme, skaber en særlig klasse med en egen ideologi og særlige privilegier.

Nødvendig læsning

Den journalistiske forbindelse handler primært om lokale og regionale medier, om nichemedier. Men da alle medier, undtagen public service-medierne, efter forfatternes opfattelse er nichemedier, er der i bogen stof til eftertanke for alle journalister uanset ansættelsesforhold.

Man kunne måske savne lidt mere udbyggede tanker om public service-rollen i det udfordrede medielandskab, men forklaringen kom på et debatmøde, som forlaget havde arrangeret i sidste uge. Forfatterne er nemlig lodret uenige. Forskeren er for fortsat og udvidet offentlig medievirksomhed, den fhv. chefredaktør er det ikke. Men det er i den samlede bedømmelse kun en fodnote. Bogen er et solidt, velfortalt og velargumenteret værk.

Læsningen af den godt 350 sider lange bog (inklusive fyldige fodnoter og referencer) er god medicin mod den tiltagende pessimisme omkring journalistikken og publicistiske mediers overlevelse. Om det er den medicin, der kan helbrede den skrantende journalistiske branche, er måske mere tvivlsomt. Men det er nødvendig læsning – ikke bare for journalister.

Per Westergård og Søren Schultz Jørgensen: ’Den journalistiske forbindelse’. Gyldendal, 360 sider, 300 kroner.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-19 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 25 gæster online