Mediestøtten udgør forskellen på liv og død for dagbladene

28. marts 2018

I et helt frit mediemarked i et lille land som vores vil antallet og udbredelsen af publicistiske medier blive reduceret voldsomt over tid uden støtte. Det har vi ikke råd til som samfund.

Information kom ud af 2017 med et lille underskud. Det første i mange år. Også her har de forløbne år budt på nedskæringer. Med undtagelse af en enkelt aviskoncern, JP/Politikens Hus, er det mere end tydeligt, at stort set alle danske dagbladshuse ville gå i minus, hvis ikke de modtog mediestøtte.

Information og Kristeligt Dagblad ville formentlig måtte dreje nøglen om, hvis den direkte statsstøtte ophørte eller blev voldsomt reduceret. Men også andre dagblade er i næsten samme situation.

Det er sæson for offentliggørelse af årsrapporter, og tallene taler deres eget sprog. Nordjyske Medier havde et pænt overskud på 21 millioner kroner. Uden mediestøtten ville det være på to millioner. Landets næststørste mediekoncern, Jysk-Fynske Medier, har endnu ikke offentliggjort sit 2017-regnskab, hvor resultatet ventes at blive noget bedre end underskuddet på 100 millioner i 2016, som ville have været på minus 173 millioner uden mediestøtten.

Berlingske Media havde i 2016 et plus på 25,1 millioner. Uden mediestøtten på omkring 50 millioner ville resultatet have været et underskud på 24 millioner. Sjællandske Medier, der altid har haft ry for at være en veldrevet virksomhed, havde 10,4 millioner i overskud i 2017 og modtog samme år 28,5 millioner – det samme som Kristeligt Dagblad og tre milloner kroner mere end Information.

I langt de fleste tilfælde – inklusive JP/Politikens resultat i 2017, der udviste et plus på mere end 200 millioner kroner (hvoraf en fjerdedel, godt 50 millioner, var statsstøtte) – er avisernes resultater opnået ved rationaliseringer, fyringsrunder og overskud på aktiviteter, som ikke direkte har med den daglige avis at gøre. Moderne aviskoncerner (selv de allermindste) er helt klar over, at de tider er forbi, hvor det at trykke aviser var det samme som at trykke sine egne pengesedler, som en britisk avismagnat engang udtrykte det.

Trykte aviser er stadig livsnødvendige for overlevelsen, mens den helt nødvendige digitale fremtidssikring lader meget tilbage at ønske. Hverken på prisen og slet ikke på annonceindtægterne er digitale avisabonnementer en god forretning. Der skal virkelig mange digitale abonnementer og digitale annoncer til at skabe samme overskud i forhold til den trykte avis. Ingen aviser har indtil nu nået det punkt.

Kommende nyt medieforlig

Dagbladet Information er et interessant lærestykke: Som et af få dagblade kan avisen prale af oplagsfremgang. Det går også frem digitalt, men her er det simpelthen meget svært at tjene penge.

Den lille, mindst ringe avis, er på dette område et spejlbillede af de andre dagblade. Alle leder efter omsætning og fortjeneste uden for den daglige avis. Hvad enten det er podcasts, bogudgivelser, seminarrækker som tilfældet er på Information, indkøbsforeninger som PolitikenPlus, erhvervsnicher som Nordjyske eller trykkerier som Sjællandske Medier. At overleve som avis handler ikke længere om avisen alene.

Hvis man fjernede eller reducerede statsstøtten, ville bundlinjen for de fleste dagbladshuses vedkommende være negativ. Den samlede mediestøtte til både trykte og digitale publicistiske medier er under ti procent af de mere end fire milliarder, som medielicensen indbringer. Dagbladene har en helt central rolle i den demokratiske debat og i nyhedsformidlingen – også på nyhederne fra licensmedierne DR, TV 2-regionerne og Radio24syv. Den betydning afspejles ikke i fordelingen af den offentlige støtte til publicistiske medier.

Om kort tid skal mediepolitikerne forhandle et nyt medieforlig. For første gang nogensinde er det ikke to helt forskellige kasser, pengene kommer fra. Med afskaffelse af licensen kommer alle pengene nu fra statskassen. Private og offentligt ejede medier er ikke længere to adskilte kasser eller to adskilte forhandlinger. Politikerne må erkende, at mediestøtten er livsvigtig for, at langt de fleste medier overhovedet kan løbe rundt.

Hvis tallene kunne tale, burde budskabet være klart: I et helt frit mediemarked i et lille land som vores vil antallet og udbredelsen af publicistiske medier blive reduceret voldsomt over tid uden støtte. Det har vi ikke råd til som samfund.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-18 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 26 gæster online