Radiofremtiden ligger i smartphonen, men det betyder ikke, at vi skal droppe FM-båndet

18. april 2018

Selv om flere lande har droppet tanken om helt at skrotte FM-frekvenserne og erstatte dem med DAB-radioen, så fortsætter regeringen ufortrødent sine planer. Det er en forfejlet strategi.

Siden Norge som det første land i verden begyndte at slukke for FM-radiosenderne, er det væltet ind med protester. Bilisterne kan ikke længere høre radio, det samlede lyttertal er faldet, kun de butikker, der sælger digitale DAB-radioer, er glade.

Nordmændene er alene, for kort efter meddelte den svenske kulturminister, at Sverige havde droppet planerne om at lukke FM-senderne. Den norske enegang blev endnu mere ensom, fordi den store britiske Public Service-virksomhed BBC i sidste måned meddelte, at man havde skrinlagt planerne om at tvinge lytterne over på DAB.

Men nu vil Danmark følge trop med Norge. I regeringens medieudspil skal FM-frekvenserne helt slukkes i 2021.

»Hermed vil al radiolytning ske via digitale platforme med et større dansk radioudbud og øget mangfoldighed,« som det hedder i udspillet.

Drømmen om øget mangfoldighed på radio kan imidlertid ikke blive til virkelighed, hvis man tvinger de digitale DAB-radioer ned i halsen på folk.

»Vi troede alle sammen, at DAB var radioens eneste digitale fremtid, men publikum ønsker frie valg,« sagde BBC’s radiodirektør, Bob Shennan, på en konference i Wien i marts. »Regeringens planer om at slukke FM-båndet vil begrænse brugernes valgmuligheder, og DAB bliver ikke en fuld erstatning for FM,« sagde han.

Væksten i digital lytning kommer ikke kun via nye apparater. Den er i fuld gang, fordi stort set hver eneste dansker efterhånden har en radio i lommen i form af en smartphone. Ikke mindst de unge. Radiolytning via internettet er – uden tvivl – fremtiden. Og et af de tungere argumenter imod en tvungen DAB’isering er ikke mindst, at man kun kan høre DAB-radio i bilen, hvis der indkøbes dyrt ekstraudstyr. Samtidig er der ingen udsigter til, at bilindustrien nogensinde vil gøre en DAB-radio til standardudstyr.

På en konference sidste år i DR-Byen stod det klart, at bilfabrikkerne er i fuld gang med at udvikle internetadgang i fremtidens biler – som derved giver adgang til uanede mængder af radiokanaler. Og radiolytning i biler er betydelig. Op mod en fjerdedel af lytterne til kommercielle stationer hører radio i bilen. Drive time is prime time, som det hedder.

Det strømmer ind med indsigelser mod regeringens foreslåede FM-sluk. Fra dagblade, der driver lokalradioer og har investeret dyrt. Forenede Danske Motorejere synes også, at det er en dårlig ide. Landets største private radiovirksomhed Bauer Media advarer ligeså: »Det vil koste lyttere, og det er ikke fair for radiostationer, der tjener deres penge på at have lyttere,« siger direktør Jim Receveur, der driver Nova, The Voice og Radio 100.

Regeringsudspillets tomme ord om ’mangfoldighed’ synes ikke at vække genklang andre steder end på Ekstra Bladet, der lige har åbnet sin egen DAB-radiokanal. Teknologinørderne i DR har brugt masser af tid og penge på at promovere DAB – og DR sidder i forvejen på de bedste og mest udbredte af de digitale kanaler. Først med DAB og derefter med en ny forbedret version ved navn DAB+, der betød, at alle de stakler, der allerede havde en købt en DAB-radio, måtte skifte den ud med en ny.

Den mangfoldighed, som regeringen vil yde sit bidrag til ved at slukke for FM-senderne, er bedre tjent med, at vi – ligesom svenskerne – lader dem være åbne, så der er flere valgmuligheder. Det virker, som om den smalle danske regering også på dette område fejlagtigt tror, at mangfoldighed trives bedst ved indskrænkninger.

Og så er der den lille, kuriøse hale, at nogle radiokanaler netop har fået en tiårig FM-koncession, som så vil være værdiløs om tre år. Radio24syv, der også, forståeligt nok, er modstander af en FM-lukning, sender som alle andre på både DAB, FM og på nettet. Direktør Jørgen Ramskov er imod FM-lukningen. Den giver ingen mening, mener Ramskov, for den største vækst i radiolytningen sker på nettet. Ikke på DAB. Også på radio har smartphonen, som på en række andre medieområder, revolutioneret vores forbrug.

Måske er regeringsudspillet bare et smart overbud, som så kan forhandles væk i køb for noget andet. Kulturministeren har allerede sendt det første forhandlingssignal: »Det er ikke mejslet i granit,« siger hun. Hvorfor så hidse alle op, kunne man spørge?

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-18 Jensen Media
All rights reserved