Romancen mellem tv og kongehuset er skræmmende effektfuld

30. maj 2018

Kronprinsens fødselsdagsshow var kulminationen på en royal medieudvikling, hvor tv’s glatte underholdningsmaskine og kongefamilien har fundet hinanden.

»Tak fordi De valgte Danmark, fordi De valgte os,« messede banaliteternes nye budbringer Hella Joof i sin tale til Kronprins Frederik foran 12.000 gæster til DR’s store fødselsdagsshow søndag aften. Som om den stakkels fødselar nogensinde har haft noget valg.

»De er folkets prins, hvordan gjorde vi os fortjent til Dem,« spurgte Joof. Vi lader spørgsmålet stå lidt…

Super-showet i Royal Arena var kulminationen på en royal medieudvikling, der med stigende kadence har fundet sted det sidste kvarte århundrede. Tv og kongefamilien har fundet hinanden i en romance uden sidestykke. Fra den lidt højtidelige, respektfulde pligttransmission fra større kongelige begivenheder, hvor afstanden til den siddende eller kommende monark var markant, til et totalshow, hvor begge parter giver den alt, hvad den kan trække.

Det gælder dog ikke Dronningen, der stadig signalerer kongelig distance. Hun var heller ikke med til sin førstefødtes tilsyneladende endeløse, ugelange fødselsdagsfejring – bortset fra da hun på selve dagen dirigerede et nifoldigt hurra fra Amalienborgs balkon.

Men vi ved dog fra det store show, at hun skal have sagt, at hun »var ved at revne«, da hun første gang så ham i søofficersuniform.

Tv for hele Danmark

En af de tydelige konsekvenser af en medieudvikling, hvor forbruget er spredt ud til flere og mindre grupper, er, at der nu skal en helt ekstraordinær intens underholdning til for at 'samle danskerne', hvilket DR hylder som et af sine primære mål.

TV 2 betegnede engang sig selv som »Hele Danmarks fjernsyn«. Der var engang, hvor langt over en million så TV-Avisen og TV 2-Nyhederne – og Søren Ryge næsten kunne lægge gaderne øde. Enkelte dramaepisoder kunne høste million-seertal ligesom X-Factor og Vild med dans.

Men tendensen har været tydelig med den voldsomme udvidelse af antallet af tv-kanaler fra alle stationer. Det bliver sværere og sværere at 'samle danskerne'.

Jeg tror ikke, at det var kyniske, strategiske hensyn, der fik landets to store tv-stationer til at satse på det royale. Det kom synkront med 'moderniseringen' af kongehuset, der så småt mistede popularitet i et moderne, knap så autoritetstro Danmark. Kongehusets og tv’s krise lurede lige om hjørnet.

Produktionssamarbejde

En slags produktionssamarbejde blev etableret, de kongelige åbnede sig lidt mere for pressen. Prins Henrik begyndte at bruge pressen til at lufte sin utilfredshed med tingenes tilstand.

Den tidligere generte og fåmælte tronarving løb, svømmede, sejlede og giftede sig til popularitet. Han blev – måske ikke med sin mors fuldtonede accept – en person, flere og flere følte sympati for. Inklusive det med kæresterne, de vilde fester og den ansvarsløse bilkørsel.

I stigende grad blev medierne – og ikke mindst tv – også et redskab til at skabe sig respekt. Det er kun få, der kommer igennem nåleøjet til Frømandskorpset. Og det har også hjulpet, at han var vild med rockmusik, og at han – i samarbejde med tv – hvert år uddeler talentpriser til lovende kunstnere.

Tina Dickow, Dizzy Miss Lizzy, Sort Sol, MØ og Lukas Graham sang i Royal Arena. Rytteriet, Søs Egelind og Anders Mathessen gjorde høfligt lidt grin med borgermusikken og en gruppe jægersoldater firede sig ned i fuld krigsmaling og erobrede en mørkelagt scene.

Og så var der kronprinseparrets fire ukonfirmerede børn, der i en serie videoklip sagde 'sandheder' om deres far og mor. Små børn, der siger sjove, kvikke ting, er et sikkert hit. Specielt den 7-årige Vincent.

Symbiosen mellem tv’s glatte underholdningsmaskine og kongehuset var skræmmende effektiv. Selv denne, normalt distancerede og lettere kyniske, klummeskriver fik lidt våde øjne en enkelt gang. De kan deres kram i DR’s eventafdeling, og de royale spillede deres rolle som 'almindelige danskere' til perfektion.

»Det er hårdt at være republikaner i denne tid,« sagde Folketingets formand Pia Kjærsgård til TV 2 i sin fødselsdagshilsen. Og landets mest kongetro analytiker, Berlingskes Thomas Larsen, gav hende ikke overraskende ret. Den royale begejstring er uden ende. Ikke mindst på grund af den varme og holdbare romance mellem tv-mediet og kongehuset.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-18 Jensen Media
All rights reserved