Grådige kapitalister piner livet ud af amerikanske lokalmedier

6. juni 2018

Mediekrisen i USA er langt mere alvorlig end i Danmark. Det skyldes især, at danske avisejere tjener penge for at lave aviser – og ikke omvendt.

Den rene, grådige og uhæmmede profitjagt stikker kun sjældent ansigtet frem på den danske mediescene.

Vi oplevede det, da den britiske koncern Mecom i en årrække sugede værdier ud af Berlingske Media og dermed fik den tvivlsomme ære for, at landets engang største aviskoncern røg ned på tredjepladsen.

Sammenligner man med situationen for mange amerikanske aviser, er det – uden at havne i overdrevne hyldestråb – værd at notere, at trods problemer for danske dagblade i den svære overgang fra papiret til det digitale, har vi undgået det helt store blodbad.

Af to grunde: Den ene er den (i øvrigt beskedne) statslige mediestøtte, uden hvilken adskillige dagblade ville gå fra et lille plus til et stort minus på bundlinjen.

Den anden og den vigtigste er, at danske avisejere er publicister. De arbejder ikke udelukkende med profit for øje. Langt de fleste aviser ejes af fonde, som sætter begrænsninger for vilde handlinger og forpligter til økonomisk forsigtighed. Og de er i fundatserne forpligtet til publicistiske formål.

Det er ikke helt skævt, når de, som Politikens Lars Munch engang udtrykte det, »tjener penge for at kunne lave aviser« – de laver ikke aviser udelukkende for at tjene penge til grådige ejere.

Profitdrevede dagblade

Min måske ret banale observation er fremprovokeret af en krise, der hærger i flere amerikanske byer. Ikke mindst i Colorados største by, Denver.

Engang var den lokale avis, Denver Post, som så mange andre regionale dagblade, en sværvægter, der også vandt Pulitzer-priser for sin journalistik. For ti år siden havde avisen 300 redaktionelle medarbejdere. Nu er der 70. Nedskæringerne har givet genlyd i USA.

De ligner i omfang blodbadet på The Mercury News i Californien, som ifølge Columbia Journalism Review før havde 400 redaktionelle medarbejdere. Nu er antallet nede på omkring 40. Tilsvarende nedskæringer har ramt mange andre aviser som The Orange County Register og St. Paul Pioneer Press.

Alle disse aviser ejes af den aggressive kapitalfond Digital First Media, som ifølge den amerikanske journalistsammenslutning, The NewsGuild, har skåret dobbelt så meget ned, som alle andre dagbladsejere i USA.

Digital First Media og dens ejer, Adler Capital, tjener også langt flere penge end alle de andre: Over 170 millioner dollar (ca. en mia. kroner) i rent overskud sidste år, en overskudsgrad på 17 pct., den absolut højeste i den amerikanske avisbranche.

Der er ikke brugt en krone til nye redaktionelle investeringer. Nedskæringerne har, udover langsigtede besparelser, frigjort ejendomme og etageplads, som er blevet solgt eller udlejet.

Webmagasinet The American Prospect beskrev i december sidste år, hvordan hedgefonde som Digital First Media igennem de sidste 10-15 år har opkøbt mere end 1.500 lokale og regionale aviser med det formål at ødelægge dem – for undervejs at hente enorme fortjenester igennem overdrevne udbytteudbetalinger, skattefordele og salg af ejendomme.

»Når avisen er en tom skal, har kapitalfondene tjent mere end investeringen hjem, og de forlader derefter virksomheden«, skriver forfatterne til artiklen, som ikke tøver med at konstatere, at kapitalfondene er en større fare for lokale og regionale medier i USA end noget andet.

De kalder dem vulture capitalists – ådselskapitalister.

Lokalmediernes krise

Medarbejderne på Denver Post og de andre nedskårne aviser har protesteret.

En lederskribent blev fyret for at skrive kritisk om ejerne. Journalisterne – og i øvrigt Colorados demokratiske guvernør John Hickenlooper – opfordrer Digital First Media til at sælge deres aviser til mere ansvarlige, publicistiske købere.

New York Times chefredaktør, Dean Baquet, sagde for en måned siden på CNN, »at den største krise i amerikansk journalistik er ikke Donald Trumps angreb på New York Times og Washington Post, men lokalmediernes tilbagegang.«

Der er masser af årsager til mediekrisen, men i USA, hvor den hærger voldsomt, handler det ikke kun om overgang til det digitale og ændrede brugervaner.

Skal man tro de mange kritiske røster, forværres krisen med vilje af skruppelløse investorer, som tilsyneladende laver aviser »ikke for at informere befolkningen og holde magthaverne ansvarlige, men primært for at skaffe kontanter til andre formål«, som journalisten Joe Nocera skriver i finansmediet Bloomberg.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-18 Jensen Media
All rights reserved