Mens hovederne ruller i DR, popper champagnepropperne hos TV 2

19. september 2018

Regeringen imødegår ikke truslen fra de globale techgiganter ved at slagte DR. Men de får DR’s kommercielle konkurrenter – ikke mindst TV 2 – til at juble.

Chokbølgerne strømmer stadig henover DR efter millionmassakre, der blev fremlagt tirsdag, men der skal alligevel lyde et dybtfølt tillykke til DR’s kommercielle konkurrenter herfra. Ikke mindst til TV 2, der nu kan gå fremtiden i møde med en anelse større optimisme.

Når jeg formulerer det så forsigtigt, er det, fordi de reelle årsager til mediekrisen ikke på nogen måde er blevet imødegået af det meget smalle regeringsflertals hævntogt imod DR.

Truslen fra globale techgiganters støvsugning af det danske annoncemarked er uformindsket, de sociale mediers og de amerikanske streamingtjenesters indhug i mediernes største ressource, nemlig brugernes tid, stiger fortsat. Og vil med stor sandsynlighed fortsætte med at stige.

Uløste problemer

Dansk Folkeparti, der hævder at elske alt dansk, har med stor dygtighed og politisk brutalitet sat et massivt fingeraftryk på de kommende års mediepolitik. Mens de kæmper for at lukke grænserne for fremmede, har de slået porten op for en yderligere globalisering og kommercialisering af medierne ved at være hovedkraften bag fjernelsen af mellem en halv og trekvart milliard kroner fra produktionen af dansk medieindhold.

At nogle få millioner flyttes vest for Storebælt, ændrer intet, medmindre hovedstadsområdet – altså med de nye etniske DF-briller – er blevet et tvivlsomt fremmedelement i den misforståede DF-fortolkning af danskhed.

I en tid, hvor læserne og annoncerne forlader danske medier, er det mere end naivt at forestille sig, at de vil vende tilbage til danske medier, bare fordi DR reduceres.

Der vil fortsat være masser af gratis netnyhedskilder til rådighed – en af dem vil være tv2.dk, der nu med tilfredshed kan konstatere, at den største konkurrent svækkes betydeligt. I det hele taget er der grund til glæde og begejstring på Kvægtorvet i Odense (og i Københavns Sydhavn, hvor en større og større del af TV 2’s aktiviteter og medarbejdere findes).

TV 2 er vinderen

For nogle uger siden offentliggjorde TV 2 sine nøgletal for det første halvår af 2018. De strutter af sundhed. Hvis man skal spå om de kommende par år og indkalkulere DR-nedskæringerne og medieforligets øvrige TV 2-venlige tiltag, burde lyden af champagnepropperne i den anden store statsejede mediegigant overdøve smertensskrigene fra DR.

For det første slipper TV 2 for i fremtiden at skulle tvangskøbe danske filmrettigheder, hvilket de før har været forpligtet. Det giver et tocifret milliontilskud direkte på bundlinjen. For det andet har de licensfinansierede TV 2-regioner fået lidt flere penge. For det tredje forudser medieforliget lidt mere »fleksible« reklameregler. For det fjerde er der kommet lidt flere millioner til den såkaldte public service-pulje, der ikke uden grund populært har fået navnet »TV 2-puljen« (uden hvilken TV 2 næppe havde haft råd til at lave populært drama a la Badehotellet).

For det femte får TV 2 nu næppe nogensinde mere nævneværdig konkurrence på den store, brede folkelige fredagsunderholdning. Den store nyskabelse, der næsten symbolsk illustrerer de ændrede magtforhold i kampen om de danske seere, kommer lige efter, at det nye medieforlig træder i kraft til nytår. X Factor (inklusive Thomas Blachman) flytter fra DR til TV 2. DR’s erstatning for X Factor, det blodfattige, billige og fantasiløse Live, står nu hver fredag som et monument over en ydmyget og forvirret konkurrent.

Og så undgik TV 2 at blive helt eller delvist privatiseret i denne omgang. Ledelsen på Kvægtorvet har omhyggeligt undgået at kommentere denne ikke ubetydelige detalje.

Med en statslig ejer, der for tiden har øjnene stift rettet imod det kommende folketingsvalg, har TV 2 heller ikke noget at frygte. Stationen er blevet forgyldt, uden at ret mange har lagt mærke til det i det næsten hysterisk politiske og mediemæssige fokus på DR.

Som i så mange forhold er der intet, der er så skidt, at det ikke er godt for nogen andre. Lige så dårligt, som DR med generaldirektør Maria Rørbye Rønn og bestyrelsesformand Michael Christiansen i spidsen har fejllæst det politiske klima, lige så dygtigt har TV 2’s Merete Eldrup og den nu afgåede bestyrelsesformand Lars Liepst læst det.

Men uanset nationale sejre og nederlag er den store sejrherre de globale mediegiganter, som helt er blevet ignoreret. De kan med uformindsket styrke fortsætte med at underminere dansk produktion, dansk indhold og dansk journalistik. Det har ikke været rart at iagttage.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-18 Jensen Media
All rights reserved