TV 2’s jubilæumsshow understregede ulemperne ved smalle medieforlig

10. oktober 2018

TV 2’s fødselsdagsshow demonstrerede, at Danmarks største tv-station stadig er fanget mellem den kommercielle nødvendighed og den påtvungne public service-rolle.

Tv-stationer har det, i lighed med mange forretningskæder, med at fejre deres egen fødselsdag med ’gode tilbud’, som det hedder. Nu er en 30-årsfødselsdag jo kun lidt rund, men TV 2 fejrede den i lørdags med et stort fødselsdagsshow fra Odeon i Odense. Showet var næsten renset for de elementer, der katapulterede stationen fra en lidt vaklende start til på kun tre år at blive landets mest sete tv-station – ikke mindst på grund af den stærke og jordbundne nyheds- og sportsprofil.

Og selv om man havde skaffet kunstnere, der havde et eller andet med jubilæet at gøre, havde man opbrugt de rigtige 30-årsjubilarer, som var på scenen i Odense, da stationen fejrede sin 25-årsfødselsdag i 2013.

Dengang skrev jeg efterfølgende, at jeg oplevede det som sært profetisk, at Steffen Brandt ved den lejlighed sang en sang, der udkom i 1988, da TV 2 gik i luften: »Kys Det Nu (Det Satans Liv)«. Teksten var sært kendetegnende for en tid, hvor seerne langsomt sivede fra TV 2 til udenlandske kanaler og streaming-tjenester – og lidt til DR. »Kys mig nu godnat, farvel/ Gå, nej ta’ og bliv alligevel.«

Den eneste ændring fra dengang for fem år siden til nu er, at i fremtiden behøver TV 2 ikke at frygte DR som konkurrent om seerne, selv om adskillige eksperter i denne tid spår, at DR kan komme ud af fyringsrunde og omstrukturering som et powerhouse på nettet. De andre konkurrenter er blevet stærkere.

Tamt show

Anders Breinholt og Cecilie Frøkjær gjorde deres bedste i det tamme fødselsdagsshow, hvor en engelsk popsanger, der havde et hit i 1988, var en af hovedpersonerne. Vi fik en forreklame for Anders ’Anden’ Matthesens kommende 25-årsjubilæumsshow, rapkunstnere rappede sig igennem tre årtiers musikalsk udvikling, og Frøkjær og Breinholt var – forklædt som 2018-anmeldere – på et pinligt besøg på Badehotellet.

Og så havde Breinholt via TV 2’s klagetelefon fået kørt den lettere utilfredse 93-årige seer Tove Frost i en stor Mercedes til showet i Odense. Hun var et af showets højdepunkter. Selvfølgelig var der fem minutter om og med Kim Larsen. Han havde ikke nogen speciel tilknytning til TV 2, men han boede kun få hundrede meter fra Odeon-hallen, fortalte Breinholt.

Kim Larsens tale til Dronning Margrethe er altid et gensyn værd, men jeg sad tilbage med fornemmelsen af en feberredning: Et nationalt tv-show i Odense kunne ikke sendes midt i noget, der lignede en national sørgeuge, uden Kim Larsen var med.

’Go west’

TV 2’s fødselsdagsshow reflekterede stationens indbyggede modsætning. En station fanget mellem den kommercielle nødvendighed og den statsejede stations påtvungne public service-rolle. En konstruktion, der var et resultat af et kompromis mellem de borgerlige partiers ønske om en ren kommerciel konkurrent til DR og De Radikales modstand mod reklamer – gennemført med et snævert flertal, der i allersidste minut kom hjem.

Lige for tiden kan man med en vis bekymring konstatere, at et snævrest muligt flertal – et mandat – har gennemtvunget den største omvæltning i dansk mediepolitik, siden TV 2 gik i luften for 30 år siden. Og samtidig fejrer vi, at en løsgænger og et færøsk folketingsmedlem gav det flertal, der skabte TV 2.

I lyset af 2018-medieforligets flytning af medier og institutioner vest for Storebælt, skal man huske, at vedtagelsen af TV 2-loven i 1986 lykkedes, da den radikale Jens Bilgrav-Nielsen fik gennemtvunget, at TV 2 skulle ligge i Odense, og at der også skulle oprettes otte regionale TV 2-stationer. Go west var et effektivt politisk skaktræk dengang, som det er det i dag.

Og de små indslag fra de licensbetalte TV 2-regioner i fødselsdagsshowet understregede, at de smalle forlig skaber unaturlige konstruktioner.

Monopolbruddet var en god ting. TV 2 har gjort det godt. Men fødselsdagsfesten understregede, at TV 2 var og er en politisk konstruktion, der er i evig kamp med sine egne indre modsætninger.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-18 Jensen Media
All rights reserved