Staten og medierne skovler penge ind på spil og ignorerer, at der kommer flere ludomaner

17. oktober 2018

Tobaks- og spiritusreklamer er forbudt på tv, men fjernsynet bugner af reklamer for farlige, afhængighedsskabende spil. Jeg forstår det godt, men forstår det alligevel ikke.

Skatteministeriets kontrolenhed for det eksplosivt voksende online spillemarked kaldes originalt nok Spillemyndigheden. Denne myndighed, der har til huse i Odense, har de sidste måneder brugt flere hundredetusinde kroner på at reklamere for sig selv.

En kvinde, der af uforklarlige grunde sidder og strikker, toner ustandseligt frem på min tv-skærm, hvor hun forklarer, at hun holder øje med, at alt går ordentligt for sig i spilbranchen. Underforstået, så bare kom i gang med at satse.

Bare spilfirmaet har det lille kroneemblem, er der ingen fare på færde. En slags økologimærkning for en last, som kan være livsfarlig. Mor fra Spillemyndigheden sørger for, at vi kan være trygge, når vi spiller.

Kendte ambassadører

Der er nok at holde øje med. Mit fjernsyn bugner af spilreklamer. Så meget, at jeg har en stigende fornemmelse af, at uden reklamer for alle mulige former for online hasard, ville omsætningen for de mange reklamefinansierede tv-kanaler falde betragteligt.

Forleden så jeg en genudsendelse af et udmærket graverjournalistisk program med titlen Svindlerjagt. Meget passende, synes jeg, var reklameblokkene domineret af onlinespil. I en enkelt reklameblok var der tre spots: både for Spillehallen.dk, Marias Casino og Pokerstars.

Spilreklamerne fylder så meget, at en træt seer forleden skrev på Facebook: 

»Næste gang, jeg hører sætningen ’Livet er dejligt’, brækker jeg mig.«

Jeg har det lidt på samme måde. For de uindviede er sætningen en fast del af standupkomikeren Uffe Holms tv-reklame for onlinespilvirksomheden Las Vegas Casino, der har til huse på Malta.

Når jeg ser fodbold (det sker tit!), kan jeg på Kanal 5 og 6 se og høre Brian Laudrup både som kommentator under kampen og som talsmand for spillefirmaet Unibet i pausens reklameblok. Brian Laudrup er – som det hedder på Unibets website – »ambassadør« for virksomheden.

I reklamepausen får han følgeskab af skuespilleren Pilou Asbæk, der har afløst Samuel L. Jackson som »ambassadør« for det verdensomspændende spilfirma Bet365.

Mr. Green, Betfair, Nordic Bet og Tivoli Casino, der muntert opfordrer til at »spille sundt«, flokkes i reklamerne. Giganten over dem alle, den danske stats egen ludomaniske pengemaskine Danske Spil, bruger omkring 100 millioner kroner på markedsføring årligt.

Skadelig liberalisering

Vi kan (næsten) alle sammen blive enige om, at rygning ikke bør anbefales, og at et for stort spiritusforbrug er farligt. Derfor er tobaks- og spiritusreklamer forbudt på tv i EU. Når der reklameres for øl på for eksempel Kanal 5 eller TV3, er det fordi, de sender fra Storbritannien, hvor det er tilladt.

Indtil 2012 måtte man ikke reklamere for spil, men så blev reglerne liberaliseret.

JP/Politikens Hus har stadig en gigantisk straffesag hængende over hovedet, fordi Ekstra Bladet bragte spilreklamer i avisen før liberaliseringen. Hvis man skal tro politiet, har avisen tjent 415 millioner kroner over en lang periode – konfiskationskravet er nedbragt til 90 millioner, og den komplicerede sag er endnu ikke kommet for retten.

Nu er der frit spil for spil, og i Danmark spilles der for omkring ni milliarder kroner årligt. Danske Spil tegner sig for næsten halvdelen. En milliard bruges til at støtte idrætten, og så glemmer vi belejligt, at antallet af ludomaner stiger. Specielt blandt de helt unge – ikke mindst fordi app-baserede spil, der er lige ved hånden via mobilen, breder sig eksplosivt.

125.000 danskere har problemer med spil. Over 15.000 er deciderede ludomaner. Over en halv million danskere er negativt berørt, hvis man regner deres pårørende med, fortalte lederen af Center for Ludomani, Michael Bay Jørgsel, i mandags til Peter Lund Madsen på P1.

Risikoen for at blive ramt af et lyn er i øvrigt syv gange så stor som chancen for at vinde den store lottogevinst, fortalte Bay-Jørgsel i det lille, advarende radioprogram, der dog drukner i den massive promovering af lovlige og farlige spil.

Spilindustrien er blevet too big to fail – for stor til at fejle. Staten og medierne skovler penge ind. Jeg forstår det godt, men forstår det alligevel ikke.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-18 Jensen Media
All rights reserved