Lasse Jensen: De gamle medier holder skattesvindlerne ansvarlige, mens Facebook og Google snyder i skat

24. oktober 2018

Den ene store skatteskandale efter den anden er et resultat af journalistisk graverarbejde, udført af de ’gamle medier’. Imens sender de ’unge’ mediegiganter deres enorme overskud i skattely.

Da en international journalistisk graverorganisation i sidste uge kunne afsløre, at en gruppe af meget kreative finansfolk igennem flere år havde franarret flere europæiske skattevæsener 410 milliarder kroner, blev selv statsminister Lars Løkke Rasmussen stødt på manchetterne.

Måske var han også en anelse lettet, for det fik de sølle 12,7 milliarder kroner, som SKAT uretmæssigt havde udbetalt til de samme kreative folk, til at ligne en ubetydelig procentdel. Og 410 milliarder kroner er jo kun under halvdelen af det beløb på ca. 970 milliarder, som ifølge Wall Street Journal er strømmet igennem Danske Banks estiske møntvaskeri.

410 milliarder svarer nogenlunde til, hvad Danmark mistede i tabt produktion og banknedskrivninger under finanskrisen i 2008.

Fantasilliarder

Afsløringerne på DR og i Politiken handler om pengebeløb, som ingen almindelige mennesker kan fatte. Fantasilliarder, som de kaldes i Disneyfiguren Joakim von Ands pengetank.

Og så er der de beløb, som tusinder af virksomheder verden over, inklusive danske, har tjent ved at oprette selskaber i skatteparadiser i Caribien og Europa. En opgørelse fra 2013 lavet af udviklingsorganisationen Oxfam IBIS anslog, at EU-landenes skattetab udgjorde omkring 7.500 milliarder kroner.

Det er lige så uvirkeligt som afstanden til fjerne solsystemer. Når det handler om den for tiden forsvundne Anna Britta Troelsgaard Nielsen, der anklages for at have bedraget sig til sin egen satspulje på 111 skattemillioner, kan vi med besvær fatte beløbet, som svarer til en rekordhøj eurolotto-gevinst. Også selv om DR pædagogisk – og måske lidt politisk ukorrekt – illustrerede beløbet på EU-landenes skattetab ved at fortælle, at DR kunne drives i 129 år for det beløb.

Jeg prøver et andet regnestykke: For 410 milliarder kroner kunne Dagbladet Information udkomme i mere end 3.000 år.

Dyrt graverarbejde

Når jeg læser om milliardafsløringerne, griber jeg mig selv i en næsten depressiv fornemmelse af, at der kun kradses i overfladen. Og når jeg følger det journalistiske graverarbejde, der ligger forud for dem, slår det mig, hvor vanskeligt og langvarigt det har været at nå frem til et dokumenterbart resultat.

Det kræver større gravergrupper, og de kan tælles på en hånd. De er dyre, og resultatet, målt i spaltemillimeter eller sendeminutter, er svært at passe ind i selv større medieorganisationers budgetark. Det er en iskold kendsgerning i private og offentlige mediers pressede økonomi.

De senere års store og vigtige milliardafsløringer fra Panama Papers over Paradise Papers og Berlingskes afsløring af Danske Bank-skandalen til den seneste såkaldte CumEx-files-skandale om de forsvundne 410 milliarder, er helt eller delvist et resultat af grænseoverskridende, journalistiske graversamarbejder, som for de flestes vedkommende næppe ville komme op til overfladen uden den ensomme, pressede og ofte anonyme whistleblower.

Den person med insiderviden, som med fare for liv og helbred satte researchere, digitale eksperter og særlige computerprogrammer i gang med at grave sig igennem terabytes af data. I Panama Papers drejede det sig f.eks. om 11,5 millioner lækkede dokumenter og 214.000 selskaber.

Det er betryggende og samtidig bekymrende, at den ene store afsløring efter den anden er et resultat af professionelt journalistisk graverarbejde, udført af det, som i visse kredse lidt foragteligt kaldes ’gamle medier’.

De ’unge’ digitale mediegiganter som Apple, Facebook, Google, Twitter eller Instagram vælter sig i penge, men ikke i journalistik. I øvrigt ofte i skattely som Paradise Papers afslørede.

Man kan kun håbe, at et økonomisk svagt internationalt, kritisk journalistisk samarbejde får muskler nok til at hamle op med den globale grænseoverskridende grådigheds velorganiserede milliarder. Tilsyneladende samarbejder journalister bedre over grænserne end regeringer, der for manges vedkommende har travlt med at mistænkeliggøre og lægge hindringer i vejen for journalistikken.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-18 Jensen Media
All rights reserved