Den massive medieomtale af Pernille Vermund
er helt ude af proportioner

31. oktober 2018

Formanden for Nye Borgerlige har fået en påfaldende heldig hjælpende hånd med at komme i medierne. Fremmedhadende demagoger bør ellers dækkes med skærpet kritisk sans.

Da Donald Trump til manges overraskelse blev valgt til præsident i 2016, var flere medier ude i en selvransagelse. Var det vores skyld? Brugte vi mere spalteplads og flere sendeminutter på ham, fordi han var mere underholdende, bedre til at provokere og sige uhyrlige ting?

Hvis man omsatte ’journalistiske’ sendeminutter og spaltemillimeter til reklamepris, gav medierne dengang hundreder af millioner dollar til Trump på bekostning af hans modkandidat. Han var ’en bedre historie’. Det var showbusiness, ikke seriøs politik.

Kommerciel udnyttelse

Den ’bedre historie’ er en svær nød at knække. Det handler ikke kun om substans, men om underholdningsværdi, om det saglige kontra det farverige. Om at ’trænge igennem skærmen’, om alder, køn, udseende, talegaver og signalstyrke.

Her kommer Pernille Vermund fra partiet Nye Borgerlige ind i billedet. Hun har fået en påfaldende heldig hjælpende hånd med at komme i medierne. Så meget, at BT’s politiske redaktør Andreas Karker lige har skrevet en ukritisk bog om hende. Værdikrigeren hedder den. Den tidligere chefredaktør og politiske journalist Troels Mylenberg skrev høfligt i sin kritiske anmeldelse, at Karker »bliver – måske uforvarende – til en reklamemedarbejder. Og partilederen og stifteren bliver mere glat og uinteressant, end hun med sikkerhed er«.

Jeg har med stort ubehag læst bogen og synes, Mylenberg har ret, men er alt for høflig. Bogen er hurtig kommerciel udnyttelse af en helt aktuel mediestar, som Karker og hans kolleger selv har været med til at skabe i deres bestræbelser på at gøre politik til showbizz.

Jeg kan ikke huske, at en politisk outsider nogensinde før har fået så let spil. Man skal vist tilbage til 1973 og Mogens Glistrup for at finde noget, der ligner. Og det gjorde det så alligevel slet ikke. Og bøgerne om ham kom først meget senere, da han og hans Fremskridtsparti havde vendt op og ned på dansk politik.

Oppustet medieomtale

Pernille Vermunds mediepopularitet skyldes delvist, at politisk journalistik og journalistik om politikere også er drevet af at kunne tælle til 90. Det antal mandater, der udgør et flertal. I Vermunds tilfælde er det et fiktivt, usikkert meningsmålingsflertal, der i en slags science fiktion-virkelighed giver hende en mulig, fremtidig politisk magt.

Vi spekulerer os altså til en eventuel borgerlig regeringskrise, fordi hun helt gratis stiller ultimative krav om en radikalt skærpet udlændingepolitik som betingelse for at støtte en regering. Vi mangler bare et krav om, at der skal bygges en meterhøj mur rundt om Danmark, og at muslimerne selv skal betale for den. Vi er på det niveau.

Pernille Vermund er åh så dansk, så moderne og veltalende. Hun tungekysser (»råsnavede«, som Ekstra Bladet skrev) med Jonatan Spang på tv som en »protest mod politisk korrekthed« og er for tiden vel landets mest medieomtalte politiker.

Populister påstår ofte, at de undertrykkes og ignoreres. Man skal bare følge medierne for at se, at den påstand ikke holder vand her.

Før valget i 2015 kom der et nyt parti. Partilederen var nok tidligere kulturminister, men havde ikke Vermunds medietække. Uffe Elbæk var akavet og kom ikke med populistiske og hadefulde enkeltløsninger, talte lidt mærkeligt og ikke ind i mediernes stræben efter underholdning og pirrende enkelthed. Og hvis man talte til 90, var han uinteressant.

Han tungekyssede heller ikke med en satirisk tv-vært. Alene tanken om, at en midaldrende jysk mand ville råsnave Signe Molde er absurd.

Jeg skal passe på med at antyde, at Vermunds køn og udseende har noget som helst med den oppustede medieomtale at gøre. Men sikkert er det, at uhæmmede fremmedhadende demagoger, der i deres grundsyn fremstår udemokratiske, bør behandles med rettidig omhu, skærpet kritisk sans og sans for proportioner.

De skal ikke ties ihjel, men de skal heller ikke gøres til kendis-helte.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-18 Jensen Media
All rights reserved