Venstres digitale aktivister er den skjulte valgkamps snigskytter

21. november 2018

Vi har som enkeltpersoner – stort set uden at vide det – afsløret vores holdninger for techgiganterne. Derfor kan målrettede annoncer og digitale politiske aktivister ramme os med stigende præcision.

Regeringspartiet Venstre rejser rundt i landet for at rekruttere frivillige »digitale aktivister«.

De nye frontkæmpere for Danmarks Liberale Parti skal bruge deres profiler på de sociale medier til at promovere liberale synspunkter og kandidater. De skal like, dele og kommentere, og de udgør et væsentligt indsatsområde i Venstres måde at tænke frivillige på, fortæller partisekretær Claus Richter til Politiken.

Det fremgår ikke, om de på forhånd skal oplyse andre brugere af sociale medier om deres tilknytning til partiet eller om de, som guerillaer skal skjule sig som fisk i de sociale mediers efterhånden noget grumsede hav.

Verdens største medier

De sociale medier bliver en central kampplads i den kommende valgkamp, siger Astrid Haug, der rådgiver virksomheder, organisationer og ministerier om digitale strategier og sociale medier. Ikke bare via de digitale partisaner, men også som reklameplatform.

Facebook ved mere om sine brugere end nogen andre.

Betalte politiske annoncer eller ubetalte brugeropslag kan målrettes med næsten kirurgisk præcision til hver enkelt vælger. Der er lige så mange eller lidt flere danskere på Facebook, end der er danskere der stemmer ved et folketingsvalg. Ved sidste folketingsvalg stemte 3,56 millioner danskere. Facebook har mellem 3,5 og 3,9 millioner brugere i Danmark. Intet andet enkeltmedie kommer i nærheden af det brugertal.

Men Facebook er jo ikke et medie. Det er en teknologisk platform uden redaktionelt ansvar, selv om afsløringerne af det politiske misbrug af Facebook nu har tvunget milliardforetagendet til – modstræbende – at indføre skærpet kontrol med fake news og falske profiler.

Men sociale medier som Facebook (og dets datterselskab Instagram) og Twitter samt søgetjenester som Google (og dets kæmpestore video-datterselskab, YouTube) er så stærke og udbredte, at de udgør verdens hastigst voksende annonceplatform.

På det verdensomspændende analysefirma Kantar Medias hjemmeside skrev firmaets chef Steve Passwaiter forleden om partiernes reklameforbrug ved det amerikanske midtvejsvalg.

Der blev sat rekord med et forbrug på omkring 33 milliarder danske kroner. En pæn del blev brugt på Facebook og Google. Det oplyses ikke, hvor meget – kun, at partiernes reklamekøb på de to net-foretagender er firedoblet i forhold til sidste midtvejsvalg. Og de betalte reklamer via sociale medier og søgemaskiner er kun en del af en net-valgkampagne. Annoncerne kombineres med politiske opslag fra digitale aktivister, så man får den størst mulige effekt.

Valgkamp i det skjulte

Når Venstre leder efter digitale aktivister, må man gå ud fra, at de ikke bliver betalt, men i kraft af deres antal og entusiasme kan påvirke indhold og retning på de sociale medier.

Facebook er for tiden i en alvorlig krise, som ikke mindst skyldes, at virksomheden ikke har ønsket at dæmme op for politisk misbrug eller at indføre effektive filtre mod fake news. Det fremgår tydeligt af den omfangsrige, detaljerede og gennemresearchede afsløring af Facebooks tvivlsomme opførsel, som New York Times netop har lavet.

Da Obama blev valgt til præsident i 2008 var hans sejr i høj grad resultatet af en målrettet indsats på nettet. Siden da har teknologien og forskningen med syvmileskridt gjort nettets globale giganter Facebook, Google og Amazon til centrale valgværktøjer. De er – med Astrid Haugs ord – blevet en central kampplads i en moderne valgkamp.

Det ville være mærkeligt, hvis Venstre var det eneste parti med planer om ’digitale aktivister’. Nu er hver enkelt vælger – ikke store grupper af vælgere – et mål.

Vi har som enkeltpersoner – stort set uden at vide det – afsløret vores holdninger, præferencer og forbrug, hver gang vi bruger søgemaskiner og sociale medier. Derfor kan målrettede annoncer og velanbragte politiske aktivister ramme os med stigende præcision. Tæppebombardementer er gammeldags. De digitale snigskytter er tidens løsen.

Bevæbnet med algoritmer og megastore databaser er politiske kampagner ikke længere åbne og offentlige, men foregår i stigende grad ukontrolleret, uden at vi ved det.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-18 Jensen Media
All rights reserved