Medierne skal ned fra piedestalen og op på barrikaderne

20. december 2018

Mediebranchen er idéforladt og mangler at overbevise danskerne om deres uundværlighed. Måske skulle de prøve noget så ujournalistisk som at tage stilling og for alvor vise flaget?.

Cavlingprisen uddeles først i det nye år. Landets fineste journalistpris går formentlig til de graverjournalister på Berlingske, der afslørede nyere tids største bankskandale: Danske Banks hvidvaskning af milliarder gennem en pilrådden filial i Estland.

I den traditionelle journalistiske optik opfylder Berlingskes optrevling alle kriterierne om væsentlig, afslørende og grundig journalistik.

Nu skulle man umiddelbart tro, at denne klassiske og rosværdige journalistik ville skabe nye læsere. Den understreger jo vigtigheden af journalister som samfundets uafhængige og kritiske vagthunde. Men det gør den ikke.

Berlingske har – som størstedelen af danske dagblade – markant læsertilbagegang. I gennemsnit er antallet af avislæsere i perioden faldet med 17 procent. Berlingske mistede 15,75 procent ifølge Kantar Gallup-tallene for andet og tredje kvartal af 2018.

Ingen ideer

Man kan finde trøst i afsløringerne, men ikke i tallene.

Og når man læser mediechefernes jule- og nytårsreflektioner i branchemediet MediaWatch, er der ikke megen trøst at hente.

Jo, det gik godt med journalistikken og – ud over Berlingske-afsløringerne – var årets bedste historier Britta, der er tiltalt for at stjæle 117 millioner fra satspuljen, årets vigtigste jobskifte Michael Dyrby, der blev chefredaktør for BT (der i hans regeringstid har mistet en tredjedel af sine læsere) og det kneb gevaldigt for mediecheferne, da de skulle pege på årets medieidé.

Nogle melder pas, og Politikens chefredaktør, Christian Jensen, svarer kryptisk:

»Jeg tror ikke, vi har set den bedste idé endnu.«

Noget tyder på, at der ikke er nogen gode ideer, eller som Ekstra Bladets Poul Madsen siger:

»Faktisk er innovationen helt fraværende de fleste steder.«

Med andre ord: Mens vi hylder den klassiske, uafhængige og kritiske journalistik, er vi godt klar over, at den ikke er nok i sig selv.

Aktivisme

Årets bedste medieindspark kom i tidligere chefredaktør og kommende bestyrelsesformand for Jysk-Fynske Medier Per Westergård og mediesociologen Søren Schultz Jørgensens bog Den journalistiske forbindelse, hvor der både blev kradset i overfladen og pruttet ved middagsbordet.

I bogen skriver de, at »journalisterne skal ned fra piedestalen, de skal ikke bare rapportere og undersøge fra distancen, de skal være en del af det fællesskab, de har fjernet sig fra. Og for at gøre det må de gøre op med en række indarbejdede journalistiske dogmer som for eksempel ’tilstræbt objektivitet og neutralitet’ (som bør erstattes med ’identitet’). Dogmet om armslængde og distance bør erstattes med nærhed og deltagelse … Alt det, som journalister i 100 år har anset for at være en slags journalistisk grundlov bør diskuteres og vendes – og ændres«.

Når man læser bogen, studerer læsertallene og ser juleudtalelserne fra chefredaktører og andre mediechefer, er det forbavsende, at de spørgsmål, som Westergård og Jørgensen stiller, forbigås i larmende tavshed.

Er den journalistiske grundlov mejslet i granit og er vejen frem noget så ujournalistisk som at tage stilling og for alvor vise flaget?

At være – undskyld udtrykket – aktivistisk på læsernes vegne er ikke ukendt i denne avis, når det drejer sig om f.eks. klimaet, og den linje har Christian Jensen taget med sig fra Information til Politiken, som han for nylig erklærede skal blive landets førende klimaavis.

Man kan nemlig godt forene en aktivistisk linje med ordentlig journalistik. Det kunne være sjovt, hvis Berlingske i fortsættelse af sine fremragende afsløringer af Danske Bank gik videre og blev Danmarks førende avis i kampen mod grådighed, finans- og ejendomsspekulation.

Ekstra Bladet blev i meget gamle dage landets største dagblad ved at gå all-in i kampen mod bolighajer og pampere og gøre det til en central del af avisens aktivistiske linje.

Når læserne ved, hvor de har avisen og ikke skal nærlæse den ledende artikel for at finde ud af det, får avisen en identitet og kommer ned fra piedestalen. Og det kan godt gøres uden at give køb på troværdigheden.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-19 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 4 gæster online