Når medier lyver

2. januar 2019

En af de mest hædrede journalister på et af Europas mest hæderkronede medier er blevet taget i omfattende fusk. Sagen er en tragedie i en tid, hvor mediebranchen er presset økonomisk, og mediernes troværdighed er under politisk angreb.

»Sagen, was ist« – ’Sig det, som det er,’ står der med skinnende metalbogstaver på marmorvæggen i det tyske nyhedsmagasin Der Spiegels reception i Hamburg. Grundlæggeren Rudolf Augsteins motto var citeret på forsiden af Der Spiegels julenummer – hvidt på rødt.

Forklaringen stod nedenunder:

»Hvordan vor reporter forfalskede sine historier, og hvordan han kom igennem med det.«

Over mere end tyve sider gøres der rede for, hvordan en ung, talentfuld reporter snød chefredaktøren, redaktører, redaktionssekretærer og alle andre på Tysklands største og mest respekterede magasin.

3. december stod den 33-årige stjernereporter Claas Relotius på en scene i Berlin og modtog den tyske journalistpris for ’årets reportage’ for en velskrevet, detaljerig historie om en syrisk dreng, der troede, han havde startet borgerkrigen med en graffiti. Historien var løgn. Nu er Relotius fyret, afsløret som løgner, og der er nedsat en komité, som i den kommende tid skal kulegrave hans samlede produktion. Fjorten af hans reportager fra USA, Syrien og Tyrkiet – flere af dem prisvindende – har vist sig at være helt eller delvist løgn.

Journalistik er et hårdt konkurrencefag. Relotius startede som sulten og ambitiøs freelancer på Der Spiegel og blev fastansat i 2017. Han var begavet og enormt talentfuld. Ligesom den unge, fremstormende reporter Jayson Blair på The New York Times, der i 2003 blev afsløret som en journalistisk svindler.

The New York Times valgte dengang – ligesom Spiegel nu – at bruge flere sider på at offentliggøre undersøgelsen, der fældede snyderen. I Danmark blev sportsjournalisten Michael Querishi fyret fra Ekstra Bladet for at opdigte kilder, og hans tidligere arbejdsgiver BT måtte trække 22 af hans artikler tilbage.

Fristelser

Tilliden til journalistikken er faldende, og Spiegel-sagen kommer på det værst tænkelige tidspunkt for den klassiske journalistik, der er under både økonomisk og politisk pres.

I USA kalder præsident Trump medierne ’folkets fjende’. I Danmark har politikere som Henrik Sass Larsen udtrykt mistillid til pressen. Spiegel-sagen vil blive misbrugt af de kræfter, der frygter uafhængig, kritisk journalistik.

Men den kalder også på en styrkelse af fagets grundlæggende etik. Ja, journalistik skal sælges, men ikke for enhver pris.

Risikoen for skæverter, detaljesjusk og inhabilitet hænger også sammen med et journalistisk marked, hvor kampen om at sælge sine historier til sultne redaktører er blevet hårdere i et voksende journalistisk prekariat af freelancere.

Det kan næppe ændres fundamentalt, men det kan forbedres med nultolerance over for ethvert brud på reglen om, at man »skal fortælle det, som det er«. Det bliver svært i en tid, hvor en større og større del af informations- og pengestrømmen udfolder sig på uredigerede og helt åbne sociale massemedier.

Journalistik handler om tillid. Brugernes tillid til mediet er altafgørende, og redaktørers tillid til medarbejderne er en central del af en redaktion, ligesom omhyggelig og kritisk redigering af indholdet er det. Kontrol er nødvendigt, men tillid er altafgørende – og selv det omfattende faktatjek, som finder sted på store og rige redaktioner som Der Spiegel og The New York Times, er ingen garanti mod den begavede og velskrivende løgner.

Sagen kalder på et serviceeftersyn af den journalistiske konkurrencekultur. Når reportage bedømmes på underholdningsværdi og dramaturgi, og nogle journalister får status som popstjerner, øges risikoen for at pynte på virkeligheden og ikke »sige tingene som de er«. Det understreger Der Spiegel også:

»Reportagen og dens fristelser bør undersøges nøje,« skriver chefredaktørerne og tilføjer:

»Vi vil også kigge nærmere på de utallige journalistpriser, der ansporer ambitionerne – dog ikke altid på en sund måde.«

Når den danske journaliststand fejrer sig selv på fredag med uddelingen af Cavlingprisen, bør vi i glæden over god journalistik efterfølgende også diskutere denne tankevækkende slutsætning.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-19 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 15 gæster online