Facebook er blevet ligegyldig, onkelagtig og præget af midtvejskriser

16. januar 2019

Facebook står i en selvforskyldt krise på flere fronter. Det halter med både skattebetalinger og troværdighed, og flere og flere vender platformen ryggen. Også for undertegnede ældre kernebruger er der indtrådt en vis facebooktræthed.

Hver uge fortæller min smartphone mig, hvor mange timer jeg har brugt på hvad, og jeg kan konstatere, at jeg bruger mindre og mindre tid på Facebook.

Det toppede sidste år, hvor jeg sammenlagt brugte mere end fire timer om ugen. Nu er jeg nede på under det halve. Jeg er blevet træt af det. Og tallene viser, at jeg ikke er alene.

I takt med, at Facebook i et forsøg på at dæmme op for falske nyheder har ændret sine algoritmer for at fremme den personlige kommunikation mellem venner og familie, er det sociale medies indhold blevet mere og mere ligegyldigt.

Heldigvis, kan man sige, hvis det altså rent faktisk begrænser omfanget af løgne og misinformation. Det ved vi endnu ikke nok om. Men det er tydeligt, at Facebook står i et klassisk dilemma: Hvordan balancerer man kravet om profit med risikoen for fake news?

Selvforskyldt krise

Det, vi ved, er, at milliardgiganten Facebook er i en absolut selvforskyldt krise, som har skåret milliarder af virksomhedens værdi og forstærket debatten om, hvordan man regulerer foretagendet og får dem til at betale skat.

Det, vi ved, er, at flere og flere unge vender Facebook ryggen og foretrækker andre, mere private platforme som WhatsApp, Snapchat eller Instagram.

Nu ejer Facebook Instagram, så noget af det, der tabes på karrusellerne, vindes på gyngerne, men tendensen begynder at blive klarere: Facebook går tilbage, og det forstår jeg godt, selv om jeg er pænt over folkepensionsalderen og dermed blandt de ældre, der så småt er ved at blive fjæsbogens kernebrugere.

Trods Facebooks forsøg på at begrænse de ’gamle’ nyhedsmediers brug af platformen viser undersøgelserne, at 34 procent af danskerne bruger Facebook som kilde til »nyheder«. Det er fem procent færre end i 2017.

Kun 12 procent anser sociale medier som troværdige, mens traditionelle medier som dagblade, radio og tv fortsat vinder på troværdighed. Det er altså ikke troværdigheden, der lokker på Facebook, som suverænt er Danmarks største sociale platform – omkring 3,7 mio. danskere er fortsat på Facebook, selv om det aktive forbrug falder.

Forpligtet til tidssplide

Det er blevet en slags social forpligtelse at kunne tilgå platformen. Mere og mere hører man argumentet, »jeg bruger det mindre og mindre, men kan slet ikke overskue konsekvenserne af at melde mig ud«.

Jeg kender det fra mig selv. Jeg viger tilbage fra helt at kvitte platformen af frygt for at blive isoleret og glemt.

Den er stadig brugbar og føles nødvendig, når man gerne vil følge med i, hvad den udvidede venne- og bekendtskabskreds foretager sig. Eller hvem der har fødselsdag. Men strømmen af ligegyldigheder er stigende, og nogle menneskers ubændige trang til dagligt at opdatere fra deres liv og levned virker påtrængende, ofte latterlig.

Også den nok så omdiskuterede tone, hvor skældsord og påstande dagligt irriterer, er ifølge undersøgelserne (bl.a. Reuters Institute Digital Report 2018) en vigtig grund til, at flere og flere begynder at bruge andre platforme, der føles mere private og ordentlige.

Facebook karakteriseres af Reuter-undersøgelsens fokusgrupper som »ulækker, egocentrisk, uncool, onkelagtig og præget af midtvejskriser«, mens f.eks. WhatsApp er »min bedste ven, morsom, ærlig og troværdig«.

Hvert år gennemfører Reuters Institute på Oxford Universitet interview med 200 ledende redaktører og andre mediechefer. Den seneste undersøgelse kom i sidste uge, og den viser tydeligt, at Facebook har mistet status. Under halvdelen af de adspurgte mente, at Mark Zuckerbergs foretagende ville være »vigtigt« eller »ekstremt vigtigt« i det nye år.

»Forbrugerne forventes at forlade de sociale netværk, delvist fordi de er blevet mere bevidste om, at det er tidsspilde,« siger undersøgelsen.

Jeg ved godt, at jeg aldrig må bruge mig selv eller min bekendtskabskreds som udtryk for en trend. ’Vi er mange, der mener’ er en statistisk illusion og ubrugeligt som argument. Men nu er min egen facebooktræthed og tvivl bakket op af forskningen.

Jeg bliver dog en stund endnu på fjæsbogen og erkender, at det er sværere at kvitte, end det var at kvitte smøgerne. Selv om man har lyst.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-19 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 27 gæster online