Falck-sagen viser, at fake news også kommer fra højtbetalte danske kommunikationsfolk

6. februar 2019

Falck hyrede kommunikationsvirksomheden Advice til bl.a. at lave falske Facebook-profiler og plante historier i medierne for at skade konkurrenten Bios. Sagen slår et alvorligt skår i kommunikationsbranchens troværdighed.

Der er kø ved håndvasken i dele af kommunikationsbranchen for tiden. Den betændte sag om Falcks udbredte brug af fake news og andre tvivlsomme metoder for at bagvaske og ødelægge en konkurrent blev i januar kortlagt i en kritik fra Konkurrencerådet, hvor Falck gennem en »samlet og kontinuerlig« overtrædelse ulovligt havde »skabt usikkerhed og bekymring« omkring konkurrenten Bios, der i 2014 vandt koncessionen om ambulancedrift i Region Syddanmark og senere gik konkurs.

Det er den første sag af sin art, hvor en myndighed har kortlagt, hvordan en virksomhed ved hjælp af flere kommunikationsfirmaer og -personer konsekvent svinede en konkurrent til og dermed misbrugte sin dominerende markedsposition.

Kommunikatører har ofte travlt med at glorificere deres eget arbejde som både demokratisk, journalistisk korrekt og vigtigt for samfundsdebatten. Sådan er der sikkert mange i branchen, der arbejder, men Falck-sagen slår et alvorligt skår i kommunikationsbranchens troværdighed.

Peter Golls dobbeltmoral

En af hovedpersonerne er Peter Goll, der ellers ikke har tøvet med at advare imod Donald Trumps dystre misbrug af sociale medier. Det har han gjort i Politiken, Berlingske og Børsen, ligesom han har været fast gæst i Jersild minus Spin på DR, hvor han udadtil har været fortaler for åbenhed og moral. Men dobbeltmoral er i hans tilfælde tydeligvis dobbelt så godt.

I 2017 fortalte han fagbladet Journalisten, at kommunikation er »et smøremiddel, der kan få tingene til at glide hurtigere og accelerere en udvikling eller en omstilling af en virksomhed«. Efter Falck-sagen sidder han med smudsig smøreolie over hele ansigtet.

Goll var direktionsmedlem i Falck og tidligere en central figur i den store kommunikationsvirksomhed Geelmuyden-Kiese (GK) og spindoktor for justitsminister Morten Bødskov. Han er nu kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavn.

Forleden beskrev Berlingske ham som »stjernerådgiveren i Falcks smædekampagne«. Det var ham, der hyrede kommunikationsvirksomheden Advice, der bl.a. lavede falske Facebook-profiler og plantede historier i medierne for at skade konkurrenten.

Helt uacceptabelt

Konkurrencerådet beslaglagde ved en ransagning i 2015 Falck-dokumenter, der viste, at historierne »blev formidlet, så hverken medierne eller modtagerne af historien kunne se, at afsenderen var Falck«. »På den måde fremstod historierne som objektive og troværdige,« skriver Konkurrencerådet.

På Fyens Stiftstidende, der nævnes i Konkurrencerådets kritik, har kendelsen skabt debat, og direktøren for kommunikationsbureauet Advice, Espen Højlund, har lagt sig fladt ned og beklaget, at »vi på flere parametre ikke lever op til de standarder, vi har«.

Også tidligere chefredaktør for 3F’s Fagbladet Palle Smed blev betalt for at skaffe oplysninger om Bios. Han syntes ifølge Berlingske, at det var en »spændende opgave«.

Tirsdag beklagede Peter Goll på Facebook, at han »havde lavet fejl«, og betegnede Konkurrencerådets rapport som »grim læsning«.

Hos Falck mente kommunikationschef Kasper Bach Habersaat i første omgang ikke, at Falck havde overtrådt konkurrenceloven, og sagde, at Falck appellerede. Men mandag besluttede Falcks topchef Jakob Riis at acceptere Konkurrencerådets afgørelse. At appellere afgørelsen ville blot rippe op i en ubehagelig sag, og Jakob Riis indrømmede, at »det er helt uacceptabelt, hvad der blev sagt og gjort dengang«.

Danske fake news

Nu er vejen banet for, at Konkurrencerådet melder Falck til Bagmandspolitiet. Og en stribe kommunikationsfolk står med pletterne fra egen smøreolie på tøjet. Nu ved vi, at fake news ikke kun kommer fra Rusland eller USA’s præsident, men også fra højtbetalte danske kommunikationsfolk.

»Falcks væsentligste opgave har altid været og er stadig at skabe tryghed for borgerne ved hurtigt, kompetent og handlekraftigt at træde hjælpende til,« som der står på firmaets hjemmeside.

Handlekraften gjaldt i dette tilfælde ikke borgerne, men Falck selv, og den var hverken kompetent eller køn at skue, da redningskorpset og dets kommunikationshåndlangere skruede blinklyset og bissen på.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-19 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 23 gæster online