Trump har som præsident givet 54 tv-interviews:
44 til Fox og 10 til alle de andre

20. marts 2019

Fox er Trumps yndlingskanal. Han har i sin tid som præsident givet 54 tv-interviews. 44 til Fox og 10 til alle andre tv-selskaber tilsammen. Mens Trump betegner de øvrige tv-selskaber som fake news og medierne som ’folkets fjender’, har Fox en privilegeret førsteplads som ven. Det er ikke sundt, siger kritikere.

USA har fået et sovjetlignende stats-tv, hvis indhold ikke kun reflekterer præsident Donald Trumps politik, men også direkte påvirker præsidentens politik. En symbiose, der gør det sværere og sværere at skelne mellem Trump og Fox.

Det handler om tv-kanalen Fox, hvis ultrahøjreorienterede kommentatorer har uhindret adgang til Det Hvide Hus.

Det handler om Fox-ejeren, den australskfødte mediemogul Rupert Murdochs forretningsinteresser, der måske aktivt fremmes af Trump-administrationen. Og det handler om en præsident, der ser Fox-tv i timevis hver dag, hvor Fox ofte er inspiration eller kilde til Donald Trumps berømte og berygtede tweets.

Forholdet mellem Trump og Fox er kommet under lup, efter at den højt respekterede og prisbelønnede graverjournalist Jane Mayer i sidste uge offentliggjorde en lang afslørende artikel i ugemagasinet The New Yorker med titlen ’The Making of the Fox White House’.

Punkt for punkt gennemgår Mayer, hvordan Fox News – USA’s største og mest profitable kabelnyhedsselskab – ifølge den konservative kommentator Bill Kristols er blevet forvandlet:

»Før var Fox konservativ, men ikke tosset. Nu er det bare propaganda.«

Joe Peyronnin, der var chef for Fox i 90’erne og nu er professor i journalistik på New York University siger til Jane Mayers:

»Jeg har aldrig set noget lignende. Det er, som om præsidenten har helt sin egen presseorganisation. Det er usundt.«

Fox er Trumps yndlingskanal. Han har i sin tid som præsident givet 54 tv-interviews. 44 til Fox og 10 til alle andre tv-selskaber tilsammen. Mens Trump betegner de øvrige tv-selskaber (ikke mindst CNN) som fake news og medierne som ’folkets fjender’, har Fox en privilegeret førsteplads som ven.

Fra Fox til Det Hvide Hus–og omvendt

Listen over Fox-medarbejdere i og omkring Det Hvide Hus inkluderer Bill Shine, Fox’ tidligere programdirektør, som blev Trumps kommunikations- og vicestabschef i sommeren 2018. Han forlod jobbet sidste fredag for at blive seniorrådgiver i Trumps genvalgsorganisation.

I sine knapt otte måneder i Det Hvide Hus modtog Shine millioner af dollar i ’efterbetaling’ fra Fox, hvilket har fået demokraterne i Kongressen til at spørge, om betalingerne strider imod loven.

Blandt andre førende Fox-folk i Trump-administrationen er den tidligere kommentator Ben Carson, som nu er boligminister, mens Fox-kommentator John Bolton er blevet præsidentens nationale sikkerhedsrådgiver.

Trump nominerede Fox-værten Heather Nauert som ny FN-ambassadør, men Nauert trak sig, da det blev afsløret, at hendes barnepige var indvandrer uden arbejdstilladelse.

Trafikken mellem Fox og Det Hvide Hus er ikke envejs. Den tidligere vicerådgiver for national sikkerhed Sebastian Gorka er nu fast kommentator på Fox. Bill Shines forgænger i jobbet som kommunikationschef, Hope Hicks, er nu PR-chef i Fox Corporation.

Den ultrakonservative kommentator og vært Sean Hannity har fortalt, at han taler i telefon med præsidenten hver aften efter talkshowet Hannity & Friends.

Washington Post har beskrevet Hannity som »skyggestabschef«, andre kilder siger til Jane Mayer, at ikke blot Hannity, men nyhedsværter som Lou Dobbs og Pete Hegseth aktivt har været telefoniske rådgivere under møder i præsidentens Ovale Værelse.

Det venstreorienterede webmedie Media Matters’ chef Angelo Carusone betegnede forleden på CNN Fox som en »ond kraft, der dagligt forsyner præsidenten med fordomme og konspirationsteorier, som derefter bliver til Trump-tweets og har stor indflydelse på Trumps politiske beslutninger«.

Stats-tv eller tv-stat

CNN’s Brian Stelter interviewede i sidste uge Jane Mayers, hvor hun sagde, at spørgsmålet var, om Fox »programmerede præsidenten eller Trump programmerer Fox – er det et stats-tv eller en tv-stat – det er nok begge dele«. Det fik Jay Rosen, der er medieprofessor på New York University til at tweete, at det er ingen af delene:

»De to er blevet til én – det er en fusion – Fox er et propagandanetværk, og Trump-regeringen er også en kabelkanal.«

Da verdens største mediebaron, Rupert Murdoch, i 1994 planlagde Fox-nyhedskanalen, brugte han samme model, som han med succes havde brugt først i Australien, dernæst i Storbritannien.

De store penge lå i at lave medier – dengang tabloidaviser – med appel til samfundets laveste fællesnævner. Sensationsaviser som News of The World og The Sun i Storbritannien og New York Post i USA, hårdtslående, antielitære og antiestablishment. Medier, som pustede til vrede og had og dermed bidrog til en populistisk politisk dagsorden, ifølge flere bøger om Murdoch og medier, f.eks. den britiske finansavis Financial Times.

Dette, kombineret med lukrative sportskontrakter, var også en god forretning. Med tiden udviklede Fox på tv samme form for tabloidjournalistik, rettet imod den samme amerikanske befolkningsgruppe, Trumps kernevælgere; The Heartland of Trumpism. Murdochs kommercielle interesser faldt i tråd med Trumps.

Da Fox-journalisten Dianna Falzone under valgkampen i 2016 havde gravet beviser frem om, at Trump havde betalt pornostjernen Stormy Daniels for at holde mund om en affære med ham, blev historien aldrig bragt.

Ifølge Falzone selv meddelte chefen for FoxNews.com, Ken LaCorte, at det skyldtes, at »Rupert ønsker Trump valgt«. Han har benægtet udtalelsen.

Pengene i vrede og had

I de senere år har Fox-journalistikken blevet skærpet til at være menings-journalistik. Tonen er blevet hårdere. Den redaktionelle udvælgelse er ifølge Jane Mayers artikel blevet mere og mere målrettet hen imod at prioritere stof, der præcist vækker vreden og hadet mod magthaverne hos seerne. Det er der både kommet mere politisk indflydelse ud af - og flere penge.

Fox News og Fox Sports er blevet en guldgrube for Murdochs moderselskab, 20th Century Fox, og bidrog i 2018 til moderselskabets omsætning med omkring 2,3 milliarder dollar, anslår webmediet Market Watch.

Nu er Murdoch i gang med at sælge størstedelen af 20th Century Fox til Disney for omkring 71 milliarder dollar. Men Murdoch – der fyldte 88 i sidste uge – vil beholde pengemaskinerne Fox News og Fox Sports.

Her kan han fortsat kombinere profit og politisk indflydelse. Hans indædte kamp mod »elitens magthavere« er kronet med to gigantiske sejre: Valget af Donald Trump og Brexit-folkeafstemningen i Storbritannien, hvor hans aviser – 30 procent af den britiske dagspresse – aktivt promoverede et nej til EU.

Resultatet affødte følgende kommentar fra Rupert Murdoch:

»Det er skønt.«

Men Murdochs Fox blev ramt af en serie af sexskandaler, hvor den øverste chef Roger Ailes og den populære vært Bill O’Reilly blev fjernet (med millionstore gyldne håndtryk), efter at de blev afsløret. I O’Reillys tilfælde førte det til et markant fald i indtægterne, da flere store annoncører trak deres reklamer.

Det hjalp heller ikke på kanalens omdømme, da det kom frem, at flere andre sager om sexchikane var blevet begravet ved hjælp af flere hemmeligholdte millionforlig med de kvindelige ofre.

I onsdags holdt Fox ifølge Media Matters et internt krisetopmøde, fordi reklameindtægterne viste en nedadgående tendens. Den nye negative medieomtale har gjort annoncørerne nervøse.

Washington Post-journalisten Kayla Epstein beskrev sidste mandag hvordan annoncørerne i disse dage flygter fra stjerneværterne Tucker Carlsons og Jeanine Pirros programmer, efter at begge værter har givet udtryk for sexistiske og racistiske synspunkter.

I lørdags blev Pirros program pillet af, fordi hun ugen forinden havde givet udtryk for islamofobiske synspunkter. Trump tweetede næsten øjeblikkeligt, at Fox burde bringe Pirro tilbage. 


Forsøgte Trump at hjælpe Murdoch?

Jane Mayers artikel om Fox og Trump trækker nu også politiske spor. Man undrer sig over, hvordan Trump-administrationens antimonopolmyndighed uden videre tillod Disneys køb af 20th Century Fox, og hvordan Trump tilsyneladende forsøgte at presse samme myndighed til at forhindre, at WarnerMedia blev købt af telegiganten AT&T.

Hvis handlen ikke gik igennem, kunne det svække WarnerMedia, der ejer CNN. Det ville, siger iagttagere, være i både Trumps og Murdochs interesse.

Handlen blev imidlertid godkendt og demokraterne i Kongressen har nu, ifølge Washington Post, forlangt alle dokumenter i sagen udleveret for at undersøge, om Trump på ulovlig vis forsøgte at lægge pres på Justitsministeriets antimonopolafdeling.

Debatten kører i højeste gear. Washington-kabelkanalen Hill-TV interviewede i tirsdags Fox-værten Juan Williams og spurgte, om ikke forbindelserne mellem Fox og Trump-administrationen var lidt slørede?

»Slørede, nej de to er vokset sammen … ved hofterne,« svarede Williams. Som siamesiske tvillinger, ville man sige på dansk.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-19 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 15 gæster online