LEDER

DF’s nye toner om Radio24syv er en taktisk fis i en hornlygte

8. april 2019

DF’s nye signal om Radio24syv betyder ikke, at kanalen kan fortsætte uændret. Hvis den sprælske lille station skal blive en rigtig forretning, kræver det, at der slækkes voldsomt på public service-kravene, ikke mindst omfanget af national nyhedsdækning, og det kræver reklamer i massivt omfang og meget mere musik. Og så er det ikke længere hverken 24syv eller en taleradio.

Dansk Folkepartis formand, Kristian Thulesen Dahl åbnede forleden en slags kattelem for Radio24syvs overlevelse. Han skrev i Jyllands-Posten, at:

»Hvis regeringen, som åbenlyst har svært ved at tackle denne diskussion om radioens fremtid, har et ønske om at undersøge muligheden for, at Radio24syv kører videre eksempelvis som en dab-kanal, siger de bare til. Så er vi helt klar.«

Bolden ligger altså ifølge Thulesen Dahl hos regeringen. Kulturminister Mette Bock (LA) siger, at hun afventer et konkret udspil fra DF. Altså at bolden ligger hos DF. Og sådan kan de begge vente på hinanden i en sag, der – alt andet lige – ligger i bunden af politiske prioriteter i valgkampen.

Thulesen Dahls udmelding er ren politisk taktik, som kan skærme ham mod ubehagelige spørgsmål. Den kan også ses som en del af den uendelige krig mellem DF og LA.

Hvis Radio24syvs fremtid havde været et vigtigt politisk anliggende, kunne kulturministeren jo bare have sagt nej til DF’s konstant stigende krav. Hun valgte at føje sig men bagefter at erklære sig uenig med et forlig, hun selv havde ansvaret for.

Som i sagen om den parodiske omfartsvej ved Mariager, hvor DF skiftede standpunkt og reducerede sit ønske med flere hundrede millioner kroner efter kritisk presseomtale, har Thulesen Dahl signaleret et lillebitte tilbagetog på radiofronten. Men uanset udfaldet af dette seneste akt af medieforligstragedien kommer Radio24syv næppe til at genopstå som en offentligt fuldt finansieret taleradio, der kan høres af alle danskere.

For det første vil DF ikke ændre et komma i udbudsbetingelserne. Vinderen af udbuddet om den snart ledige FM-frekvens – FM4 – skal fortsat have mindst 70 procent af staben mindst 110 km fra København.

DF har sjovt nok ikke peget på, at man kunne droppe tre andre elementer i medieforliget for at finansiere kattelemmen – en ny kulturtvkanal, en DAB-kulturradiokanal og millionforstærkelsen af Public Service-Puljen. De skal nemlig alle tre også placeres vest for Storebælt. Mon ikke det også var DF’s idé?

For det andet er det ønsketænkning, at DF og regeringen vil bruge yderligere 80-90 millioner kroner årligt til en tredje taleradio, der kun skal sendes digitalt. Det er, hvad Radio24syv har kostet. Thulesen Dahl lufter tanken, om at en ny digital radiokanal kunne få lidt opstartspenge, hvorefter Radio24syv kommercielt kunne stå på egne ben.

Det tror Berlingskes topchef Anders Krab-Johansen tydeligvis ikke på. DAB-vejen er ikke en vej med kommerciel fremtid i, sagde han til Berlingske i tirsdags. Det vil koste et »kæmpe tocifret millionbeløb« at drive 24syv videre, som den er blevet drevet, siger han.

For det tredje vil overgangen til DAB højst sandsynligt halvere lyttertallet i forhold til en FM-kanal. De DAB-kanaler, der optræder på top-20 listen over de mest lyttede radiokanaler i Danmark er alle DR-kanaler. Kun P5 nærmer sig 24syv, mens de øvrige – P7 Mix, P6 Beat og P8 Jazz – ligger langt lavere og er musikkanaler. De tre sidstnævnte bliver i øvrigt nedlagt som følge af medieforligets DR-besparelser.

Musikradio og taleradio er to meget forskellige størrelser. Den ene er billig og populær, den anden – den journalistiske taleradio – er hundedyr og skal kæmpe for hver eneste lytter.

DAB har ikke samme gennemslagskraft som FM. Det ved DF godt, og partiet førte derfor an i protesterne mod regeringens forslag om helt at lukke FM-frekvenserne, hvorefter forslaget blev skrinlagt. Under halvdelen af befolkningen har DAB-radioer, og to millioner biler har det heller ikke.

For det fjerde kan staten naturligvis ikke skræddersy en ny DAB-kanal til en eksisterende, privat ejer. Den skal sættes i udbud, hvor 24syv ikke på forhånd kan garanteres noget.

En kattelem er beregnet til katte. Ikke til mennesker.

DF’s signal betyder ikke, at Radio24syv kan fortsætte uændret.

Den sprælske lille station bliver ikke reddet af en digital kattelem. For at den, som Thulesen Dahl antyder, kan blive en rigtig forretning, kræver det meget mere: Voldsom slækkelse af public service-kravene, ikke mindst omfanget af national nyhedsdækning. Det kræver reklamer i massivt omfang og meget mere musik.

Så er det ikke længere hverken 24syv eller en taleradio. DF’s udspil er en taktisk fis i en hornlygte.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-19 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 21 gæster online