Diskussionen om DR-værten Nina Munch-Perrins høje hæle viser, at nyhederne er blevet et totalteater

10. april 2019

Da Politikens tv-anmelder kritiserede DR’s nyhedsvært Nina Munch-Perrin for at stavre rundt i høje hæle, brød en shitstorm løs. Sagen giver anledning til refleksion over, hvor meget styling og underholdning fylder i tv-nyhedsformidlingen i dag, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg.

Mandag bragte Ekstra Bladet et billede af to af TV-Avisens værter på strømpesokker. Kåre Quist havde Nina Munch-Perrins lilla stiletter i hånden, hun holdt Quists mere bastante blankpudsede sorte sko ud for sig.

De to nyhedsoplæsere havde ledsaget billedet med en kommentar om, at Politikens tv-anmelder Rasmus Bech gik i for små sko. Han havde et par dage forinden besværet sig over Munch-Perrins »sylespidse stilethæle« og mente, at hun så ud, som om hun var på vej til en natklub, mens hun »stavrede afsted fra den ene kameravinkel til den anden«.

Det skulle blive værre endnu. Bechs tv-klumme afstedkom det, der så malende kaldes en shitstorm på de sociale medier. Og da man troede, at stormen var drevet over, udtalte Deadline-vært Nynne Bjerre Christensen til Berlingske, at hun aldrig havde »forbundet høje hæle med seriøsitet«, men at »man i tv-verdenen gerne vil have værter med såkaldt ’fuckability’, eller lækkerhed, og i den henseende ser høje hæle mere æggende ud end flade«. Fuckability betyder altså på jævnt dansk, at man ser bolleværdig ud. Shitstormen blæste op igen.

 

Kære venner, igår brugte Politiken en hel tv-anmeldelse på at kritisere min makker Nina Munch Perrin fordi hun har...

Posted by Kåre Quist on Monday, April 8, 2019


Skarpt designet

Nyhedsoplæsere er »værter« – ikke bare journalister, der præsenterer noget, som andre journalister har lavet. De er kanalens ansigter, kroppe – og altså også fødder. Nynne Bjerre Christensen beskriver, hvordan hun og andre værter har fast tilknyttede stylister, som vælger tøj- og hårstil. Værterne skal tilpasses programmet, dekorationen og skal samtidig være sig selv.

På amerikansk hedder en tv-nyhedsudsendelse et news-show. Det er altså også underholdning. Som på et teater, en velkoreograferet helhed. Gerne i overensstemmelse med den såkaldte tidsånd. Den æggende startfanfare, et skarpt designet studie og stylede værter og værtinder skal gå op i en højere enhed, der ofte fungerer som en lidt absurd kontrast til indholdets skandaler, katastrofer og konflikter. En slags kontrapunktisk dramaturgi.

Totalteater

Allerede torsdag aften tænkte jeg, at denne uges medieklumme skulle handle om Nina Munch-Perrins påklædning. Jeg skænkede ikke stilethælene en tanke – de er alle vegne og er vist kommet på mode efter tv-serien Sex and the City, har jeg ladet mig fortælle af modekyndige.

Hvis nogen skulle have overset det, var torsdagens absolutte topnyhed, at pandaparret Xing Er og Mao Sun ankom til København. Nyheden om, at Aarhus Universitetshospital ved en beklagelig regnefejl nu skulle spare 329 millioner kroner, kom i anden række efter pandaerne på TV-avisen. TV 2 NEWS sendte live i en uendelighed om de lejede kinesiske puttebjørnes ankomst til den 160 millioner kroner dyre Bjarke Ingels-designede pandagrotte.

Den højere enhed i moderne tv-nyhedsformidling opstod, fordi DR-stylisten havde klædt Nina Munch-Perrin i sort-hvide pandafarver. Hun gik nu i et med nyheden iført cremehvid bluse med pufærmer og sort krave, sorte bukser med bred hvid sidestribe, såkaldte galoner. Vistnok også højeste mode lige for tiden.

Hvad bliver det næste? tænkte jeg. Johannes Langkilde i regnbuetøj, når Copenhagen Pride er tophistorien? Poul Erik Skammelsen i landsholdstrøje, hvis Christian Eriksen scorer hattrick?

Men så stjal stiletterne overskrifterne og først, da jeg genså programmet, opdagede jeg, at den pandaklædte Munch-Perrin havde høje hæle på. Politikens tv-klummist havde bevæget sig ind i et helt andet, mere ømfindtligt univers. Hvorfor var hun på vej til en natklub, når mandlige studieværter i skarpe, mørke jakkesæt, kridhvide skjorter og elegante silkeslips med perfekt bundne Windsor-knuder ser ud, som om de skal til middagsselskab i et pænt borgerligt hjem?

For 40 år siden diskuterede nationen voldsomt, hvorfor TV-avisens Peter Olesen læste nyheder op med murerskjorte eller flerfarvet hønsestrik. Nu diskuterer vi stilethæle. Vi burde måske tænke nærmere over, hvorfor tv-nyhedsformidling i stigende grad er blevet et totalteater. Med eller uden stilethæle.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-19 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 18 gæster online