Radio24syv blev ’reddet’ af en mediepolitisk svag regering, der har ladet sig koste rundt af DF

4. maj 2019

Det er blevet kaldt Radio24syvs redning, at regeringen og DF nu har indgået en aftale om en DAB-kanal. Men djævlen ligger i detaljen, og alle detaljer er endnu ikke kendt. Der kan være millioner til forskel.

Aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om udbuddet af en digital radiokanal er allerede i medierne blevet kaldt ’Radio24syvs redning’.

Det er muligt, at det bliver en slags redning for den otte år gamle taleradio, men det er langtfra sikkert. En digital DAB-radiokanal er stadig ikke det samme som en FM-baseret radio. Den kræver blandt andet, at bilisterne installerer ekstraudstyr for at kunne høre den – og en pæn del af taleradiolytningen foregår under bilkørsel.

Det selskab, der for statspenge driver Radio24syv, har modtaget nyheden om aftalen »med interesse«, som hovedejeren, Berlingske Medias chef, Anders Krab-Johansen har udtalt. Han vil se de detaljer i aftalen, som indtil nu ikke er offentliggjort – for eksempel tilladelsen til at sende reklamer. Hvor mange, hvor længe og hvor ofte?

I svaret ligger nemlig en millionforskel mellem, hvad der på sigt kan udvikle sig til en forretning eller noget, der i al fremtid vil kræve et stort milliontilskud fra det offentlige.

Forud ligger et nærmest parodisk forløb.

Først indgik regeringen og Dansk Folkeparti et snævert medieforlig, hvor betingelserne for den FM4-kanal, som Radio24syv har brugt i otte år blev ændret radikalt.

Den skulle nu ligge 110 km fra København, og som månederne gik efter aftalens underskrift i juni 2018, skærpede DF kravene til provinsialiseringen af kanalen, så den endte med at skulle have 70 procent af medarbejderne vest for Storebælt.

Så brød fanden løs, fordi ejerne af 24syv – Berlingske Media og ArtPeople – forståeligt nok ikke ville byde på de vilkår, hvilket ikke overraskede andre end DF, hvis viden om vilkår og økonomi på radioområdet var domineret af politisk ønsketænkning frem for kendsgerninger.

De 110 kilometer

Reaktionen på ’drabet på 24syv’ kom tydeligvis bag på det i mange henseender pressede DF, som derefter foreslog, at man fandt penge til en ny DAB-radiokanal, skræddersyet til 24syv.

Det resulterede i torsdagens aftale, som ikke skaber en helt ny DAB-kanal, men blot ændrer betingelserne for den planlagte nye klassisk-kulturelle radiokanal, som var en del af det oprindelige medieforlig. Den skulle ellers ligge 110 kilometer fra København. Det skal den ikke længere.

Den skal heller ikke spille klassisk musik som planlagt og skal ikke være helt så kulturel, som oprindeligt tænkt.

Vupti: Betingelserne blev ændret, så en eventuel fremtidig 24syv på DAB skal lægge lidt mere vægt på det kulturelle stof, og de 30 millioner årlige statskroner, som var afsat til den nye jyske kulturradio, blev øget med 40 millioner ved bl.a. at tage mange millioner fra den kommende Public Service-pulje (der i øvrigt også skal ligge 110 km fra København).

Bag ved denne mediepolitiske akrobatik ligger først og fremmest DF’s feberredning af Radio24syv.

Selv om den stadig er noget mindre end hovedkonkurrenten DR’s P1, har stationens gennemslagskraft i medierne, på podcast og på de sociale medier været langt større, end den traditionelle lytterandel tilskrev. Så stor at DF indså, at de havde et problem, som skulle løses.

Med aftalen har DF scoret en ekstra sejr, fordi udbuddet af FM4-kanalen med stramme geografiske krav fastholdes, og dermed efter al sandsynligvis går til det konsortium af jysk-fynsk-sjællandske aviser, som blev oprettet til formålet.

Spændingen

Og der kommer så en tredje taleradio på DAB. Måske 24syv. Dog uden direktør Jørgen Ramskov, der meddelte sin afgang i går. Men selv om udbuddet af den ’nye’ kanal er planlagt til at være klar i slutningen af maj, er det ikke sikkert, at den nuværende 24syv-ejer vil byde på det, og i sidste ende får det.

Måske vil landets største dagbladskoncern JP/Politiken lægge et bud ind? Det valgte JP/Politiken ikke at gøre for otte år siden med henvisning til de stramme betingelser og den politiske styring. Begge er nu løsnet.

Det spændende bliver dels, om markedet kan bære tre nyheds/taleradiokanaler i stedet for to, dels om Berlingske/ArtPeople vil byde.

En af selskabets hovedpersoner, ArtPeoples bestyrelsesmedlem Jakob Kvist, meddelte torsdag sin afgang fra ArtPeople, der i mellemtiden er blevet overtaget af den svenske mediekoncern Storytel, dels om udbuddet kan færdiggøres og blive tilendebragt inden valget og i den forbindelse: Hvad vil en eventuel socialdemokratisk regering gøre rent mediepolitisk?

Spørgsmålene tårner sig op, og svarene er ukendte – tilbage står billedet af en mediepolitisk svag regering, der til det sidste har ladet sig koste rundt af Dansk Folkeparti og det forvaltningsmæssigt problematiske i, at et statsligt udbud i den grad er skræddersyet til en enkelt medievirksomhed.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-19 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 19 gæster online