Radio24syvs rutsjebanetur er helt i tråd med de seneste 20 års mediepolitik

10. juli 2019

Siden den dengang nye FM-kanal kom i udbud tilbage i 1999, har den været værdipolitisk kastebold. Kulturminister Joy Mogensens opgave er nu at skabe ro gennem et bredt, langsigtet medieforlig, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg.

I den aktuelle mediedebat kunne man få det fejlagtige indtryk, at dansk mediepolitiks største udfordring er Radio24syvs fortsatte eksistens. Og at der ligefrem er tale om et helt usædvanligt politisk attentat på stationen. Spis brød til, og kig på fortiden.

Den kender De Radikales nye medieordfører, Jens Rohde, bedre end de fleste.

Det var nemlig ham, der i 1999 som medieordfører for Venstre knæsatte princippet om, at en dengang ny FM-kanal skulle i udbud. Det fik et medieforlig til at vakle i 1999 og gjorde frekvensen til en værdipolitisk kastebold.

Kan nogen f.eks. huske, at den radikale kulturminister Elisabeth Gerner Nielsen i 2001 foreslog, at FM4-frekvensen uden videre skulle gives til TV 2? Hvem kan huske, at DR vandt den første udbudsrunde og brugte den til at sende klassisk musik på P2, der lå på frekvensen, ind til Radio24syv kom til?

FM4’s rolle som værdipolitisk symbol blev åbenbar i 2011, da den konservative kulturminister, Per Stig Møller, fjernede kanalen fra DR og opfandt verdens første offentligt fuldfinansierede, privatdrevne nationale radiokanal, kendt (og elsket) som Radio24syv.

Historien gentager sig

Det er altså helt i tråd med historien, at FM4 i de kaotiske forhandlinger omkring det smalle borgerlige medieforlig sidste sommer endnu engang endte som politisk offergave.

Nu til Dansk Folkeparti, der fejlagtigt troede, at det ville blive populært at flytte så meget som muligt »vest for Storebælt«. Herunder den nye FM4, Public Service-puljen og en nyoprettet (men endnu ikke udbudt) såkaldt kultur-tv-kanal.

DF’s krav om at flytte Filminstituttet til Svendborg og Filmskolen til Odense blev dog ikke til noget.

Nu har den nye kulturminister, Joy Mogensen (S), som sin første embedshandling besluttet, at FM4-udbuddet ikke skal ændres. Kanalen skal sendes fra Århus, et konsortium af regionale medier har fået koncessionen.

»Man skal kunne stole på staten,« som hun sagde.

Dermed undgik hun også et potentielt millionerstatningskrav.

Den nye Radio 4 i Århus var i øvrigt eneste byder. Som Radio24syv var det for otte år siden. Så meget for udbudsfilosofiens hule håb om bredde og spændvidde. Nu står der kun et hastigt sammenflikket digitalt radioudbud tilbage.

Den nye DAB-kanal blev i allersidste øjeblik skræddersyet til Radio24syv, men tidsplanen gjorde det umuligt for stationens ejere at søge. Tirsdag ændrede Joy Mogensen så tidsplanen – nu kan Radio24syv måske alligevel overleve. Den parodiske politiske rutschebanetur er endnu ikke slut.

Bredt medieforlig

Ud af de rygende ruiner af nyere tids største mediepolitiske lappeløsning har Joy Mogensen nu en mulighed for at skabe et langsigtet, bredt medieforlig.

Det smalle medieforlig sidste sommer var måske det eneste politiske projekt overhovedet, hvor valgets store tabere, arvefjenderne Liberal Alliance og Dansk Folkeparti, fandt en fælles, gyngende grund: det store opgør med DR og udflytningen af grimme, elitære og arrogante københavnere.

Den følelsesladede debat om Radio24syv – en forholdsvis lille FM-kanal – har overskygget sidste års helt afgørende beslutning, nemlig nedskæringen af DR. Måske fordi vi endnu ikke har mærket til den. Alt er jo næsten som før. DR sender næsten helt normalt på alle kanaler.

Men det er stilheden før stormen: Fra nytår vil billedet ændre sig radikalt: Så forsvinder tre tv-kanaler, tre radiokanaler og 48.500 timers radio og tv fra æteren. Tør man gætte på, at der kommer en folkelig reaktion, når Vi ses hos Clement, Guld i købstæderne, Madmagasinet, Sundhedsmagasinet og en snes andre programmer forsvinder?

Først da vil vi opleve det fulde omfang af Liberal Alliances og DF’s absurde værdipolitiske medieforlig fra 2018.

Så handler det ikke længere kun om en lille, men markant taleradiokanal med godt en halv million ugentlige lyttere. Det handler om kanaler og programmer med lyttere og seere i milliontal.

Man kan håbe på, at det vil skabe en folkelig grobund for et bredt, langsigtet medieforlig. Her skal den tidligere Roskilde-borgmester i Kulturministeriet for alvor stå sin prøve.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-19 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 11 gæster online