Nu begynder kampen mellem den lille københavnerradio og den nye tunge lyddreng i Aarhus

18. september 2019

Danmark får snart to nye radiokanaler: den Aarhusbaserede Radio4 med en traditionel organisationsstruktur og et hold af tidligere DR-chefer i spidsen og den nye Radio24syv, der bliver forankret i et reklamebureau, skriver mediejournalist Lasse Jensen i denne klumme.

På fredag udløber ansøgningsfristen til en ny digital kulturkanal, og om tre måneder vil Danmark have intet mindre end tre taleradioer til en samlet pris, der pænt vil overstige 350 millioner skattekroner om året. DR’s P1, hvis pris vi ikke kender nøjagtigt; de regionale dagblades Århus-baserede Radio4, der overtager Radio24syvs FM-kanal og i 2020 vil få 103 millioner; og den digitale DAB-kanal, som for 70 millioner årligt skal lave, hvad der ligner en slankere udgave af Radio24syv.

I otte år blev Radio24syv drevet af et selskab, hvor Berlingske Media med 70 procent af aktierne var storebror, mens reklamemillionæren Jan Duckerts PeopleGroup var mindretalsaktionær. Nu er Berlingske ude af billedet, og et nyt selskab vil (formentlig som den eneste) ansøge om den udbudte fire år lange sendetilladelse.

Det nye selskab hedder PeopleGroup Five, og fælles for de fem ejere er, at de alle har deres daglige gang i Jan Duckerts Ørstedhus på Vester Farimagsgade i København. Ud over Jan Duckerts PeopleGroup er det Jakob Kvist, tidligere kreativ direktør af forlaget People’sPress, musikkøbmanden Jan Degner, der er samme forlags tidligere chef, samt programcheferne Mads Brygger og Mikael Bertelsen.

Det nye selskabs direktør er Jakob Kvist, og den fire mand store bestyrelse under den afgående Radio24syv-direktør Jørgen Ramskovs formandskab består af Duckert som næstformand, og de to menige bestyrelsesmedlemmer er Duckerts administrerende direktør Niels Vahman Bang og Mads Brygger.

I modsætning til den kommende hovedkonkurrent, Radio4, forekommer det nye radioselskab med den lille personkreds af ejere at være det, de selv siger, de helst selv vil være:

»En kreativ og agil, selvstændig ledelse med fingrene godt nede i bolledejen.«

Tydeligvis var der ikke plads til en noget tungere, langsomt besluttende stor mediekoncern som Berlingske.

Tradition vs. det skæve

Radio4 med den tidligere DR-direktør Anne-Marie Dohm i spidsen forekommer allerede før start langt mere traditionel. Bestyrelsen ledes af Jysk Fynske Medier-direktøren Bjarne Munch og har repræsentanter for de mange ejere.

Radioekspertisen i ledelsen spænder fra Lars Espersen, der var dynamisk chef i Nordjyske Mediers Radio ANR, Randers-radiobaronen Ole Søndergaard, der er kommerciel til fingerspidserne, og DR-veteranen Ole Mølgaard.

Direktør Anne-Marie Dohm har allerede udnævnt en topledelse, alle rekrutteret blandt tidligere DR-folk. Den første, hun udnævnte, var Caroline Reiler, der som direktør i DR Jura, Strategi, Kommunikation og HR var en slags bureaukratisk stabschef for generaldirektør Maria Rørbye Rønn.

Nyhedschef Tina Kragelund og Programchef Rikke Hedmann er også opvokset i DR. Det ligner en traditionel radiokanal med et tungt ledelseslag og en ejerkreds af aviser, der formentlig alle har ambitioner om at komme til orde.

Men den Århusbaserede Radio4 har to store fordele: Den har i 2020 næsten 33 millioner kroner mere end den nye DAB-kanal i statsstøtte. Og den har råderet over en FM-kanal, der fortsat er den mest populære og lettilgængelige måde at høre liveradio på.

Over for den står det nye Radio24syv med færre penge og formentlig færre programmer, men med en lille ledelse, der samtidig har hånden på kogepladen som ejere. Og så handler det for 24syv ikke om penge, fordi den nye DAB-kanal dybest set ikke må tjene penge, og hvis de gør det, skal pengene pløjes tilbage i programmerne.

Det absurde er, at Danmark snart får hele tre taleradioer, og at skatteyderne skulle ryste op med yderligere 70 millioner årligt for at reparere på Dansk Folkepartis attentat på Radio24syv under medieforhandlingerne.

Det spændende bliver kampen mellem, hvad der på tegnebrættet ligner en tung organisation med udgangspunkt i gamle dagblade og DR og en lille, tilsyneladende fandenivoldsk organisation, der har sagt farvel til en aviskoncern og forankret sig i et reklamebureau.

Radio24syv repræsenterer Københavnereliten, det skæve og uventede; Radio4 repræsenterer provinssoliditet og tradition. Det er Anne-Marie Dohm, Caroline Reiler og Rikke Hedmand mod Kirsten Birgit, Brygger og Bertelsen.

Udfaldet er langt fra givet på forhånd.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-19 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 16 gæster online