Taleradio er ikke et marked – det er politik

23. oktober 2019

Radio24syv tabte udbuddet af den nye DAB-radiokanal til LOUD. Det var ikke nok, at de har gjort det godt. Måske var det hovmod, der stod for fald.

Med Radio- og tv-nævnets beslutning om at tildele en nyoprettet, digital kulturradiokanal til selskabet LOUD er en af de mest uskønne, politisk betændte og kaotiske forløb i nyere dansk mediehistorie endeligt afsluttet.

Den tidligere borgerlige regering lod sig koste rundt med af Dansk Folkeparti, der gjorde den geografiske placering ’vest for Storebælt’ til et kardinalpunkt for, hvem der kunne vinde udbuddet af den FM-kanal, som Radio24syv hidtil har bestyret.

Da det medførte voldsom kritik af partiet, fik Kristian Thulesen Dahl pludselig den idé, at man kunne ændre betingelserne for en ny DAB-kulturkanal, så den næsten var skræddersyet til Radio24syv.

Det var den så ikke alligevel, men med LOUD som vinder af DAB-kanalen har begrebet ’vest for Storebælt’ fået en ny dimension. Vinderradioen er nemlig en sammenslutning af lokale radiostationer med Svendborg-stationen Radio Diablo i spidsen i partnerskab med Ungdomsbureauet, Danske Studerendes Fællesråd, Musikkonservatoriet, musikstedet VEGA, Mungo Park-teatret, Nationalmuseet m.fl.

På forhånd er LOUD sikret studier i Svendborg, Kolding, Esbjerg, Århus, Rødding, Holstebro, Ringkøbing og på Mors.

Når man læser den 367 sider lange, detaljerede og gennemarbejdede ansøgning, forekommer LOUD mildt sagt at være et dristigt eksperiment.

En mosaik – eller et kludetæppe – af lokalradioer, statsfinansierede institutioner og kulturvirksomheder. Mungo Park-teatret skal for eksempel lave 12 udsendelser om året om »en eller flere« af egne forestillinger. Musikstedet VEGA skal lave »et ugentligt program, hvor vi hører musikchefen og bookerne, lytter til og følger, hvordan koncertplanen bliver til«. Det Kgl. Danske Musikkonservatorium skal være med til at »skabe events«, og foreningen Lex, der bl.a. ejes af forlagene Gyldendal og Gad skal også medvirke til at lave programmer.

Nogle ville kalde det et dristigt eksperiment, andre ville være dybt bekymrede over en så markant sammenblanding af interesser i en statsfinansieret public service-kanal.

Anderledes er det med Radio24syvs ansøgning. Bortset fra at Kulturstyrelsen har overstreget alle budgetoplysninger og næsten alle oplysninger om eventuelt kommende programmer med sort, så offentligheden af ukendte grunde ikke kan danne sig et rimeligt indtryk, er ansøgningen massivt præget af, at man i de forløbne otte år har gjort det godt, opfundet nye værter, nye programformer og en ny stil i dansk taleradio.

Man fornemmer lidt, at hovmod stod for fald. Ydmyghed har aldrig været en del af Radio24syvs dna, som i høj grad har været præget af en næsten kompromisløs mangel på samme.

Det har virket over for offentligheden og lytterne, men side efter side med opremsning af nutidens og fortidens bedrifter giver ikke point i et nævn, der bedømmer ansøgningerne efter netop et sindrigt pointsystem, der bedømmer hver enkelt element i ansøgningen i forhold til elementerne i det detaljerede udbud, som politikerne og embedsmændene har formuleret. Nævnets mere uddybende begrundelse er ikke offentliggjort endnu.

Slut den 1. november

Efter næsten halvandet års uvished kan folkene bag Radio24syv nu konstatere, at næsten otte års radiovirksomhed med en halv million ugentlige lyttere ikke var nok til at overbevise Radio og tv-nævnet om at de skulle fortsætte. Den 1. november er det slut.

Man kan godt forstå, at folkene bag Radio24syv er bitre. Men de bitre realiteter er, at de vidste, hvad de formelt gik ind til, da de som eneste ansøger vandt udbuddet i 2011: Otte år uden garanti for forlængelse.

De kunne håbe, ja næsten forvente en forlængelse efter succesen, men da Dansk Folkeparti og den tidligere regering ophøjede mediepolitikken til at blive værdipolitik, var slaget næsten tabt. Den lille redningsplanke i form af en DAB-kanal viste sig så ikke at være det. Det er de benhårde realiteter.

Nu får vi så hele tre taleradioer. DR’s P1 er den største. Radio24syvs FM-kanal er allerede tildelt Radio 4, som ligger i Århus og er ejet af en række regional- og lokalaviser med Jysk-Fynske Medier i spidsen. Den starter den 1. november.

Om et halvt år – den 1. april – starter så LOUD’s DAB-kanal, der kan nå 80 procent af lytterne og kun med lidt besvær kan høres i bilen. Det bliver spændende, om folkene bag LOUD kan få så mange interesser og interessenter til at udgøre en samlet, slagkraftig programflade. Det bliver svært. Men de får 70 millioner skattekroner om året i fire år til at gøre det.

Da DR’s monopol på taleradio blev brudt med Radio24syv i 2011, medførte det en markant stigning i antallet af taleradiolyttere.

Stigningen synes at flade ud, og spørgsmålet er, om der er marked for hele tre nationale taleradioer i Danmark. Men man skal huske, at det er verdens eneste eksempel på, at private selskaber kan drive radio, der er 100 procent finansieret af staten.

Det er ikke et marked. Det er politik.

Rettelse: I en tidligere version af artiklen fremgik det, at Dansk Ungdoms Fællesråd var del af partnerskabet omkring LOUD. Det er ikke korrekt. Ungdomsbureauet og Danske Studerendes Fællesråd er derimod del af partnerskabet. Information beklager fejlen.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-19 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 12 gæster online