Den kritiske lokaljournalistik lider under, at Google og Facebook er taget på landet

6. november 2019

Flere af de lokale ugeaviser har i de senere år bevæget sig fra rene reklametryksager til at levere en reel journalistisk indsats. Den udvikling kan blive bombet tilbage, når techgiganterne også støvsuger de lokale markeder for annoncekroner, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg.

Medierne – og nogle politikere – har på det seneste koncentreret sig om udbuddet af en skattefinansieret digital taleradio. Man kunne få det indtryk, at medieverdenen var på randen af et sammenbrud, fordi godt en halv million ugentlige lyttere blev tvunget væk fra deres yndlingskanal.

Men der er en langt mere alvorlig krise under opsejling. Den berører mere end to millioner mennesker, som hver uge læser deres lokale gratisomdelte ugeavis. Der er over 200 af slagsen fra Cityavisen i København over Elbobladet i trekantområdet til Vesterhavsposten. I snesevis af lokalsamfund er ugeavisen den eneste lokale avis, og indtil for nylig bugnede den af annoncer.

Ugeaviserne blev i årevis anset for det stabile, sikre indtjeningskort i printøkonomien. Det gør de ikke mere. Sidste år faldt annonceomsætningen med over ti procent, og i år styrtdykker tallene. Det har ført til masseafskedigelser i landets næststørste dagbladsvirksomhed, Jysk-Fynske Medier, der ejer 53 ugeaviser med over 800.000 læsere. 150 stillinger nedlægges, knap 100 mennesker afskediges.

Forklaringen har intet med journalistik at gøre. Den er uhyggelig enkel. Efter at have rundbarberet dagbladenes annoncebudgetter med et par milliarder er ikke mindst Google og Facebook taget på landet, hvor de store digitale annoncemejetærskere for alvor er begyndt at hærge.

Reklame og hykleri

Flere af de lokale ugeaviser har i de senere år øget deres journalistiske indsats. Fra loyalt at registrere, når lokale butikker fejrede jubilæer, og referere det månedlige møde i handelsstandsforeningen, begyndte redaktionerne så småt – deres ressourcer er små – også at drive gedigen, kritisk journalistik med historier, der var lokalt relevante, men ikke store nok til at tiltrække sig opmærksomhed fra det store dagblad, der lå i en større by en snes kilometer eller længere væk.

I andre lande – ikke mindst i USA – er fraværet af kritisk lokaljournalistik nu så stort, at lokale og regionale politikere og myndigheder er helt uden kritisk bevågenhed fra en medieoplyst offentlighed.

Man kan frygte, at ugeaviskrisen på længere sigt kan medføre lignende tilstande. Ikke mindst, når man læser medietrends.dk, som forleden interviewede chefredaktør i Hovedstadens Mediehus Jesper Gisli.

Han går stik imod den herskende opfattelse af god journalistik:

» … alt for mange lokalaviser over det ganske land har i de seneste årtier haft en frygtelig vane med at lave en klar overvægt af systemhistorier, berette om lokalpolitikeres skærmydsler og konflikter og generelt lavet avis til de få. Derfor er læsertallene gået ned, og lokalaviserne har mistet deres touch,« siger Gisli, der har forfattet et »begejstringsmanifest« for sine syv københavnske lokalaviser, og fortsætter:

»Vi skal have noget lokalpatriotisk begejstring, hvor vi igen skruer op for superlativerne, slipper håndbremsen og ikke rædselsslagent bruger alle vores kræfter på objektivitet, integritet og vandtætte skotter.«

Jeg strammer måske pointen en anelse nu, men det kan oversættes til, at de redaktionelle kræfter skal bruges på subjektivitet, reklame og hykleri.

Det er mere end ærgerligt, at ugeavisernes gradvise udvikling fra rene reklametryksager til små lokalaviser nu risikerer at blive bombet tilbage. Hvis de journalistiske vagthunde – så få de endnu er i antal – forvandles til rene skødehunde.

Her såvel som på dagbladene sætter udgiverne deres lid til en øget digital indsats. På dagbladene er indsatsen i høj grad fokuseret på at skaffe flere digitale abonnenter. Det kan ugeaviserne ikke. De kan gradvist reducere oplaget – og dermed de dyre distributionsomkostninger – og prøve at lokke printlæserne over på nettet. Man kan håbe, at det lykkes.

Man kan også håbe, at bestræbelserne på helt at fjerne journalistikken fra lokalaviserne ikke lykkes.

Men først og fremmest kan man håbe, at alle gode kræfter – inklusive de politikere, der indtil nu helt har lukket øjnene for de globale techvirksomheders massive og ødelæggende erobringstogt – samles om at gøre det næste medieforlig til det forlig, hvor hovedfokus bliver et forsøg på at imødegå den globale trussel imod samtlige danske medier.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-19 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 7 gæster online