De største britiske aviser propaganderer entydigt for Boris Johnson

11. december 2019

Storbritanniens suverænt største aviser, The Sun og The Daily Mail, har taget markant parti til fordel for de konservative. Og ikke kun i opinionsstoffet. Faktisk forsøger de ikke engang at adskille kommentarer fra journalistik, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg.

Søndag så jeg anden del af DR1-serien Ryd forsiden, der følger tre avisredaktioner under valgkampen. Det var ikke ophidsende, men det efterlod dog et indtryk af danske medier, der bestræbte sig på at være fair og balancerende.

Serien portrætterer kun tre aviser – Berlingske, Information og JydskeVestkysten – men jeg husker ikke, at nogen af de danske aviser åbenlyst brugte falske nyheder eller grov propaganda for at få læserne til at stemme rødt eller blåt under forårets valgkamp. Sådan er det ikke i Storbritannien. Igen må man konstatere, at danske aviser, inklusive Ekstra Bladet, er rene søndagsskoler i forhold til især de britiske tabloidaviser.

Loughborough-universitetet i England har forsket i de britiske mediers valgdækning uge for uge, og forskerne konkluderer entydigt, at dækningen er massivt skævvredet til fordel for Boris Johnson.

Når det drejer sig om landets to største aviser The Sun og The Daily Mail, der har et samlet printoplag på næsten tre millioner, er partiskheden markant. I går tirsdag fyldte forretningsmanden Lord Sugar hele The Suns forside. Alan Sugar er tidligere Labour-politiker og – som Trump også har været engang – populær vært for tv-programmet The Apprentice. Lord Sugar opfordrer til at stemme konservativt. »YOU’RE FIRED CORBYN,« lyder overskriften.

Corbyns edderkoppespind

The Suns politiske redaktør, Tom Newton Dunn, bragte søndag en »eksklusiv afsløring« af, hvordan Jeremy Corbyn sad i centrum af et »edderkoppespind«, der strakte sig fra marxistiske intellektuelle til illegale terrororganisationer.

Avisen beskrev et »netværk« bestående af 490 personer og organisationer, blandt andet grupper som terrorlistede Hamas, den paramilitære irske oprørsbevægelse IRA og Colombias FARC. Freelancejournalisten og forfatteren Daniel Trilling skrev mandag i The Guardian, at »afsløringen« blandt andet byggede på påstande fra voldsomt antisemitiske og nynazistiske websites. Trilling kontaktede The Suns redaktion og skribenten, og inden aften blev historien – uden forklaring, beklagelse eller rettelse – fjernet fra The Suns website.

Trilling skriver, at historien er et eksempel på, hvordan amerikanske ultrakonservative og yderliggående netmedier som Breitbart News og andre nu også har inddraget traditionelle britiske medier i, hvad han kalder et »nyt økosystem for konspirationsteorier«.

I sidste uge advarede Daily Mails fremtrædende klummeskriver Sarah Vine de 100.000 nyregistrerede unge vælgere mod at stemme på Labour.

»Det svarer til, at en kalkun stemmer ja til julen«, skrev hun. Sarah Vine er forresten gift med Michael Gove, der er konservativ Brexit-minister.

Selvfølgelig er der også klummeskrivere i for eksempel den Labour-venlige avis The Guardian, der i vrede vendinger går i kødet på Boris Johnson – ligesom der er klummeskrivere i de konservative The Daily Telegraph og The Times, der gør det modsatte. I det britiske mediebillede er de store, traditionelle morgenaviser imidlertid dværge i forhold til tabloidaviserne, og de forsøger – i modsætning til tabloidaviserne – tydeligvis at adskille kommentarer fra journalistik. Den eneste tabloidavis, der entydigt propaganderer for Labour, er The Daily Mirror, der er langt mindre end både Daily Mail og The Sun.

Nettet bliver den central kampplads

The Sun og Daily Mail er også suverænt de største onlineaviser i Storbritannien med sammenlagt over 50 millioner brugere, langt over halvdelen af befolkningen. Ligesom i USA er nettet blevet en helt central kampplads op til valget, og flere medieforskere har peget på, at Det Konservative Parti har satset massivt på sociale medier. Nogle af forskerne, som for eksempel professor Des Freedman fra Goldsmith College i London siger ligeud, at »de mest magtfulde dele af britiske medier ønsker simpelthen ikke at lade borgerne foretage et frit valg«.

Public Service-stationen BBC, Storbritanniens største nyhedsmedie, har desperat forsøgt at holde tungen lige i munden i valgkampen, men står nu for skud. Boris Johnson sagde mandag, at han havde planer om at afskaffe BBC-licensen.

I den danske tv-serie siger chefredaktøren for JydskeVestkysten, at mediernes fornemmeste opgave er at sikre, at borgerne er velinformerede og rustede til at deltage i demokratiet. Det lyder som en selvfølge, men med de britiske eksempler i baghovedet er det langtfra selvfølgeligt.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-20 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 5 gæster online