DR giver Facebook og Google en hånd med at øge deres dominans

18. december 2019

På DR’s nye website kan man logge ind via Apple, Google eller Facebook. Det er bekvemt for brugerne, men et public service-medie bør distancere sig fra techgiganterne i stedet for at hjælpe dem med at indsamle oplysninger, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg.

Når man åbner DR’s moderniserede streaming-website DRTV, kan man logge sig ind via Apple, Google eller Facebook. Så slipper man nemlig for at oprette endnu en brugerkonto, og man skal ikke holde styr på endnu et af de dusinvis af brugernavne og passwords, man har i forvejen.

Til gengæld ved man godt, at Facebook eller Google aldrig glemmer det, og at den oplysning – sammen med milliarder af andre – indgår i den evigt voksende fantasilliard-store database over vores liv og levned.

Jeg logger aldrig ind på noget via for eksempel Facebook, for selv om jeg ved, at fjæsbogen allerede ved alt for meget om mig, synes jeg ikke, at virksomheden skal vide endnu mere.

Søndag kritiserede formanden for it-politisk forening, Jesper Lund, i Politiken DR for at samarbejde med Facebook og Google på denne måde. Formanden for Rådet for Digital Sikkerhed, Henning Mortensen, var heller ikke begejstret og professor Mikkel Flyverbom fra CBS kaldte det »hovedløst« af DR.

JP/Politikens administrerende direktør, Stig Ørskov, skrev på Twitter, at DR’s skridt »nærmest virker som et ønske om at støtte Big Tech i kampen mod de lokale, danske konkurrenter«, og fra foreningen Danske Mediedistributører blev der tweetet, at »med ca. 9.000 videoklip (primo september) er DR den suverænt mest flittige danske broadcaster på YouTube. Amerikanerne betaler intet for retten til at distribuere DRs indhold«.

DR’s digitale kanalchef Michael Arrebo siger, at DR har valgt login-løsningen, fordi det er bekvemt for brugerne, og det er jo rigtigt. DR er i gang med at vende den nedskårne supertanker fra flow-tv til streaming, og portalen DRTV skal være indgangen til DR’s programmer for »alle danskere«.

Man kan så spørge sig selv, hvorfor man skal oprette sig om bruger og have et password for at kunne se eller høre DR’s programmer, men kloge folk fortæller mig, at det åbenbart er nødvendigt for, at DR kan klare sig i konkurrencen – blandt andet fra de udenlandske streamingtjenester, som der bliver flere og flere af.

Men i sine bestræbelser på at gøre det lettere for brugerne at bruge DRTV har landets største public service-organisation sat sig i en uheldig situation.

Den digitale hverdag

De amerikanske tech-giganter er i disse år under stigende pres. Heldigvis.

Facebooks indhold vrimler med fake news, uden at virksomheden for alvor viser tegn på at gøre noget ved det. Googles totale dominans på søgemaskineområdet og datterselskabet YouTubes voldsomt stigende udbredelse er bekymrende, og de er alle verdensmestre i at flytte rundt på milliarderne, så de betaler en brøkdel af den skat, som nationale virksomheder betaler.

Tilsammen havde Apple, Facebook og Google i 2018 indtægter, der var næsten fire gange større end den danske stats. 3.100 milliarder kroner mod 740 milliarder. Næsten fire millioner danskere bruger Facebook regelmæssigt – endnu flere bruger Google. På lidt over ti år har de to virksomheder massivt domineret vores digitale hverdag – og massivt påvirket private danske mediers økonomi i negativ retning.

De lever primært af at suge oplysninger ud af os. Om vores forbrug, vore vaner og vores adfærd. Vi ved det godt, men vi lader dem gøre det, fordi vi tilsyneladende ikke kan undvære dem.

Facebook og dets datterselskaber Instagram og WhatsApp er blevet en næsten uundgåelig del af både de private og den offentlige samtale, og Google en uundværlig del af vores daglige søgen efter viden. Googles YouTube er nu Danmarks næstmest sete tv-kanal.

Set i det perspektiv, er det bekymrende, at den store public service-organisation DR har valgt at hjælpe tech-giganterne for at hjælpe sig selv. Det er set fra et rent vækstperspektiv måske nødvendigt.

Det kan desværre også ses som et bevis på, at de nu er blevet så store, så magtfulde og så uundværlige, at de ikke er til at komme udenom. Men man kunne da godt som national, ikkekommerciel dansk kulturinstitution have taget chancen og distanceret sig fra Silicon Valleys globale magthavere i stedet for at omfavne dem.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-20 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 9 gæster online