Drop nu konspirationsteorierne om den dybe stats mord på Radio24syv

26. februar 2020

Tidligere programchef Mads Brügger holder stædigt fast i sin teori om, at Radio24syv var offer for en stor sammensværgelse. Godt hjulpet på vej af Berlingskes historier om Radio- og tv-nævnet, der er rejst på et yderst spekulativt grundlag, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg.

Da Mads Brügger var programchef for Radio24syv, kaldte han kritikere for »tørvetrillere, farisæere og lyseslukkere«. Og siden Radio- og tv-nævnet i oktober valgte Radio Loud som vinder af udbuddet om den hastigt sammenflikkede ekstra DAB-radiokanal, har Brügger fremmanet en sammensværgelse af politikere, primært socialdemokrater, der har dræbt Radio24syv.

I den forløbne uge er det gået stærkt. Berlingske har i en række artikler beskrevet, hvordan embedsfolk i Kulturstyrelsen havde skrevet den detaljerede indstilling til Radio- og tv-nævnet med Radio Loud som vinder. En indstilling, nævnet så valgte at følge. Ifølge nævnsformanden efter en normal sagsbehandling over et par uger.

At et sekretariat behandler sager og skriver indstillinger, er fuldstændig normalt. I P1’s Mennesker og medier i fredags erkendte Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, blankt, at der »ikke var dokumentation for politisk indblanding«, men han mente, at det var relevant at skrive om sagsforløbet, fordi det var »en betændt politisk sag«.

Mads Brügger var ikke i tvivl.

»Det bestyrker min mistanke om, at dette er politisk bestillingsarbejde,« sagde han i P1 Debat og fortsatte: »Forløbet omkring 24syv er en plet på den socialdemokratiske regering, og jo mere man gnider på den, desto større bliver den.«

Det indbragte ham en opsang fra hans tidligere 24syv-bestyrelsesformand, chefredaktør Lisbeth Knudsen: »Ud fra en rent journalistisk betragtning må jeg advare imod, at konspirationsteorierne får alt for meget frit løb, uden at man forholder sig til nogen faktuelle ting,« sagde hun.

I udsendelsen sagde Mads Brügger i øvrigt, at han var med »som journalist og tidligere programchef«. Mens Lisbeth Knudsen var omhyggelig med at varedeklarere sig selv som tidligere aktiv i Radio24syv og i øvrigt en begejstret tilhænger af kanalen, fortalte Mads Brügger ikke, at han er bestyrelsesmedlem og medejer af det selskab, som ansøgte om DAB-sendetilladelsen, PeopleGroup Five.

Kafkas lugtesalt

PeopleGroup Five fik for nogle måneder siden bevilget tre millioner kroner fra Borgerretsfonden til dækning af omkostningerne til en retssag mod Radio- og tv-nævnet. Men så besluttede Civilstyrelsen, der hører under Justitsministeriet, at bevillingen var i strid med fondens egne vedtægter. Fonden havde ifølge fagbladet Journalisten allerede finansieret PeopleGroup Fives forberedende advokatarbejde med 908.000 kroner, men måtte foreløbigt smække kassen i.

Det var endnu et tegn på den politiske sammensværgelse, mente Mads Brügger.

»Den her sag er for mig at se af en karakter, så selv Kafka ville række ud efter lugtesaltet (...) Det ligner, at staten ikke er særlig glad for tanken om, at det her kommer for en dommer,« udtalte han til Berlingske og forsøgte dermed igen at overbevise omverdenen om, at socialdemokraternes ’dybe stat’ med ufine metoder kvalte Radio24syv.

Det er en nem, men også en anelse selvforherligende teori.

Et ufatteligt rod

Sandheden er, at 24syv blev nedlagt af Dansk Folkeparti i foråret 2018. Efterspillet har så været en stor politisk rodebutik. Og hvis Socialdemokratiet virkelig hadede og frygtede 24syv så meget, kunne de jo efter regeringsovertagelsen have aflyst udbuddet af den unødvendige DAB-kanal og have sparet 70 millioner om året. Men det gjorde regeringen ikke, selv om den rent faktisk kunne. Der var i udbudsbetingelserne juridisk mulighed for det.

Kulturminister Joy Mogensen (S) lod udbuddet fortsætte, inklusive de mærkelige matematiske regnemodeller, som hendes forgængers embedsfolk havde udarbejdet. Det 24syv-venlige udbud af en DAB-kanal var en hovsaløsning. En slags plaster på såret, efter at DF med kravet om en flytning øst for Storebælt effektivt havde forhindret 24syv i at søge om at fortsætte på den FM-kanal, de så succesrigt havde haft i otte år. Eneste ansøger – Radio4 – vandt udbuddet.

Professor emeritus i statskundskab Jørgen Grønnegård Christensen slog et søm gennem konspirationsteorierne, da han fredag skrev i Weekendavisen, at tvivlen om Radio- og tv-nævnets sagsbehandling er rejst på et »yderst spekulativt grundlag«, men at problemet i 24syv-forløbet »ligger i det forudgående, politisk betændte forløb og ikke i nævnsfasen«.

Det var ikke en konspiration, det var et ufatteligt rod.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-20 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 7 gæster online