LEDER

Medierne får nu 180 millioner: Det er også en redningskrans til udskældte Joy Mogensen

2. april 2020

Joy Mogensen tilbød i første omgang kun krummer til de medier, der styrtbløder på grund af vigende annoncesalg. Med hjælpepakken til 180 millioner viser kulturministeren, at hun trods alt erkender vigtigheden af danske medier, skriver Lasse Jensen i denne leder.

Onsdagens hjælpepakke til medierne kom i sidste øjeblik. Den reddede også – i hvert fald midlertidigt – kulturministeren.

Joy Mogensen (S) har indtil nu fremstået som ministeren med mangelfuld viden, fingerspidsfornemmelse og kommunikationskompetence, mens store dele af samfundet og partierne har udvist historisk samarbejdsvilje.

I begyndelsen af coronakrisen fandt hun det upassende at tale om det pressede kulturliv, og lørdag skrev hun en kronik i Politiken, hvor hun tamt opfordrede til sammenhold og løftede en moralsk pegefinger uden at tage initiativ til noget.

Da det gik op for opposition og støttepartier i sidste uge, at de private medier styrtblødte på grund af krisen, tilbød hun nogle få millioner, som hendes embedsfolk fandt i hjørnerne af ministeriets egne budgetter.

Vrede medieordførere fra højre og venstre følte, at de spildte tiden, og krævede at mødes med finansministeren i stedet.

Zenia Stampe (R) sagde direkte, at hun ikke mente, at Joy Mogensen var i stand til at » værne om sit område «, og Venstres medieordfører, Britt Bager, gik så vidt som til at kræve at mødes » med en voksen «.

Joy Mogensen fremstod som den for tiden meget handlekraftige regerings svageste led.

Et vigtigt signal

Der skulle næsten lig på bordet, før regeringen onsdag spillede ud med en hjælpepakke på 180 millioner kroner, kort efter at ejeren af Helsingør Dagblad meddelte, at hvis ikke man fandt en køber, ville bladet lukke.

Landets næststørste mediekoncern, Jysk-Fynske Medier, frygter op til 125 millioner i tabte annonceindtægter. Flere medier har fyret folk, blandt andet Berlingske Media, Herning Folkeblad, Sjællandske Medier og netmedier som Altinget og Heartbeat. Flere steder er medarbejderne gået ned i løn.

Skrøbeligst står de lokale og regionale aviser. Stærkest står landets største dagbladskoncern, JP/Politikens hus, der med en egenkapital på over to milliarder ikke har grund til overdreven frygt.

Krisen har ikke kun udstillet en svækket minister, den har også tydeliggjort, hvor hårdt de udenlandske techselskaber har støvsuget det danske annoncemarked og svækket ikke mindst de mindre dagblade. Uden millionhjælpen ville flere følge Helsingør Dagblad og enten blive opslugt af de store eller lukke.

I forvejen kan flertallet af danske dagblade (herunder denne avis) ikke overleve uden mediestøtte. Selv om kultur og medier aldrig har været blandt denne regerings hovedprioriteringer, er onsdagens 180 millioner et vigtigt signal om, at den erkender vigtigheden af, at der fortsat skal være danske medier – i hele landet.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-20 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 2 gæster online