Luderjournalistikken lever videre på trods af stor ståhej om den sponsorbetalte Teslatur

26. august 2020

Såkaldt luderjournalistik, hvor en virksomhed selv betaler omkostningerne for at opnå omtale, er vidt udbredt i rejsejournalistikken. Og selv om Politiken fik et rap over nallerne efter en Teslatur, fortsætter luderturene uden debat om etikken, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg.

En ludertur er i journalistikken en passende klam betegnelse for det fænomen, at en virksomhed betaler omkostningerne – eller dele af dem – ved at drive journalistik om samme virksomhed eller branche. Ligesom prostitution er tilladt, er såkaldt luderjournalistik vidt udbredt og tilladt i rejse- og motorjournalistikken.

Den 9. august bragte Politiken en rejseberetning skrevet af politisk redaktør Anders Bæksgaard under overskriften »På badehotel i et eldrevet rumskib på fire hjul«. Rejseberetningen bredte sig over tre sider og var forsynet med en oplysning om, at bilen var stillet gratis til rådighed af Tesla, og at overnatning og forplejning var betalt af badehotellerne. Det var luderjournalistik i anden potens, fordi den politiske redaktør hyggede sig med familien i det ’eldrevne rumskib’ forud for efterårets politiske klimakampe – herunder en debat om afgiften på elbiler.

Det var Politikens samlever på Rådhuspladsen, Ekstra Bladet, der i et sjældent anfald af mediemoral hånede Politiken. I TV 2 News’ chefredaktørsalon Presselogen gik kollegerne i kødet på Politikens chefredaktør Christian Jensen, der standhaftigt forsvarede dispositionen. »Læserne kendte præmissen. Det var varedeklareret, og jeg har fuld tillid til journalisten,« fastslog Jensen.

Alle vidste de, at gratis lån af biler, rejser og hotelophold er praksis i de fleste danske nyhedsmedier. Det, der fik Ekstra Bladet og andre op på mærkerne, var den politisk-journalistiske vinkel. Underforstået: Hvis Politiken havde sendt en ikkepolitisk reporter på samme luksustur, havde det været i orden. Det mindede mig lidt om den gamle sætning om, at man ikke kan være en lillebitte smule gravid. Enten er man det, eller også er man det ikke.

En omvendt synder

Men Christian Jensen havde en livline. Han sagde, at nok var den slags fast praksis, men »fast praksis skal da ses efter i sømmene,« tilføjede han. Fem dage efter debatten i Presselogen skiftede Jensen holdning i P1’s Mennesker og medier: »Tesla-sponsorering og en politisk redaktør, der tager på den tur op til politiske forhandlinger på klimaområdet, var en fejl. Det skulle vi ikke have gjort, og det beklager vi«.

Der er større glæde i himmelen over en omvendt synder end over 99 retfærdige, som det står skrevet.

Men bemærk, at synden i dette tilfælde ikke var den massive sponsorering af journalistik med badehoteller og luksusbil. Det syndige var, at artiklen var skrevet af den politiske redaktør.

På en måde en fin afledningsmanøvre fra en videre debat om den udbredte praksis med betalte rejser i journalistikken – også på Politiken, der med chefredaktørens ord i Presselogen er en avis, »der gerne vil inspirere til, at folk rejser – både indenlands og udenlands«.

Pengetanken på Rådhuspladsen

Det er selvfølgelig også en avis, der gerne vil sælge rejseannoncer, selv om det tydeligvis er en meget svær balanceakt at få rejser betalt, bevare rejseannoncerne, opretholde tesen om at drive kritisk journalistik og samtidig holde skansen som en klimavenlig avis.

Christian Jensen sagde i Presselogen, at det ikke kan hænge sammen rent økonomisk at lave rejsejournalistik uden sponsorater. Hans avis ejes af en koncern, der sidste år kunne fremvise et resultat efter skat på 265 millioner kroner, og er den eneste dagbladsvirksomhed i Danmark med en pengetank på over en milliard. Dilemmaet kunne løses ved at give ham et lidt større rejsebudget.

På Berlingske, der ikke har erklæret sig som klimaavis, blev dilemmaet løst på en helt anden måde i sidste uge. Rejse- og motorstoffet bliver flyttet til annoncetillæg, der laves af et kommercielt bureau ude i byen. Ligesom boligstoffet allerede er blevet det.

»De tre stofområder er stærke på printannoncer, så vi synes, snittet er renere, hvis vi deklarerer det klart som et annoncetillæg,« siger chefredaktør Tom Jensen til Mediawatch.

Man kan vælge at tolke det, som om luderjournalistikken er afskaffet på Berlingske, fordi avisens egne journalister ikke længere skal lægge krop til. Eller at sponsorerede artikler om rejser, boliger og biler ikke længere vil være journalistik, men tekstreklame.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-20 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 10 gæster online