LEDER

Joy Mogensens lovforslag er højst en parentes i kampen mod techgiganterne

29. marts 2021

Man fristes til at kalde kulturminister Joy Mogensens lovforslag om at tvinge Facebook og Google til at betale for rettigheder til det indhold fra danske nyhedsmedier, de lægger online, for en fis i en hornlygte, skriver Lasse Jensen i denne leder.

Mandag fremsætter kulturminister Joy Mogensen forslag til lov L205, der ifølge ministeriets pressemeddelelse vil betyde, at »Techgiganter skal betale for brug af nyheder og musik«. Det er den meget korte spinsammenfatning af 40 siders lovtekst og bemærkninger, og den lover mere, end virkeligheden byder. Hvis man tror, at hundreder af millioner af kroner efter lovens ikrafttræden den 7. juni vil rulle ind til danske nyhedsproducenter og musikere, tror man nok fejl.

Lovens vigtigste nyskabelse er, at den giver rettighedshaverne en ny udgiverrettighed, så de selv kan bestemme, hvem der må bruge deres indhold, og giver dem mulighed for at gå sammen og lave kollektive aftaler med techgiganterne.

Nyt er også, at det såkaldte aftalelicensnævn får myndighed til at afgøre eventuelle tvister, og at nævnet kan fastsætte betalingens størrelse. Det sidste vil uden tvivl få både Google og Facebook op af starthullerne. Kulturministeren siger, at »hvis medierne skal blive ved med at lave journalistik, skal de selvfølgelig også betales for det«.

Vælger den fokerte kamp

Det lyder indlysende, men – som lektor i journalistik og ekspert i digital journalistik og internetkultur Didde Elnif sagde til denne avis lørdag: »Det er en god idé at tage kampen mod techgiganterne på en eller anden måde, men jeg tror, man vælger den forkerte kamp. Mange medier har fået en meget større trafik på deres hjemmesider på grund af de sociale medier.«

Nyhedsmedierne har nemlig i årevis selv aktivt brugt ikke mindst Facebook til at udbrede deres indhold. Uden at kræve penge for det. For mindre opstartsmedier som for eksempel Zetland og Altinget har Facebook været et centralt marketingværktøj, og begge medier er modstandere af den nye lov. Kulturministeren har tydeligvis været inspireret af interesseorganisationen Danske Medier, der primært repræsenterer de store danske dagbladshuse.

Brutalitet virker

I Australien, hvor parlamentet indførte en næsten tilsvarende lov, er det tydeligt, at kun de store udgivere høster fordele (det betyder down under en enkelt: Rupert Murdoch), mens netop de mindre, nye og uafhængige netmedier har udtrykt meget stor bekymring. Forskellen mellem Australien og Danmark er dog, at den australske lov er en antimonopol, altså en konkurrencelov, mens den danske lov er en udvidelse og ændring af ophavsretsloven.

Det er ikke mange måneder siden, at Facebook som en reaktion imod det australske lovforslag simpelthen lukkede ned for australske nyheder. Lockouten ramte så også en række andre, herunder offentlige sundhedssites, og den gav et alvorligt hak i tuden til Facebooks image. Forinden havde Google givet sin accept til en forhandling, men Facebooks bøllemetode fik faktisk en vigtig paragraf ændret, så den nye lov var til at leve med for Mark Zuckerberg. Brutaliteten virkede.

Kan hente milliarder på annoncemarkedet

Tilsvarende metoder er ikke ukendte i Danmark. Lovforslag L205 drejer sig også om YouTube, som ejes af Google. Da YouTube sidste forår meddelte den danske rettighedsorganisation KODA, at man ville skære royalties til danske rettighedshavere på musikområdet med 70 procent (!), gik forhandlingerne i hårdknude, og YouTube blokerede derefter dansk musik på sine kanaler i to måneder. På den baggrund indgik KODA en ny aftale med den amerikanske techgigant, som medførte, at betalingen »gik op«, som det officielt lød.

Måske droppede eller reducerede YouTube sit krav om en massiv nedskæring af rettighedspengene, men danske musikere har dybest set ikke mærket nogen forskel. Og det er svært at se, hvordan den foreslåede lov vil ændre tingenes tilstand væsentligt på musikområdet.

En stor del af de danske dagblades problemer – men ikke alle – skyldes fremkomsten af sociale medier og søgemaskiner. Men delingen af journalistisk indhold er kun en minimal del af et langt større problem, nemlig Google og Facebooks erobring af annoncemilliarder fra de traditionelle medier og deres flytning af skatteansvaret væk fra Danmark. Her kan hentes hundreder af millioner af kroner, som formentlig kunne tredoble mediestøtten, hvis pengene blev kanaliseret til publicistiske medier. Og så er der det altafgørende problem, nemlig techselskabernes monopolstilling, hvor EU så småt er på krigsstien, og USA begynder at røre på sig.

På den baggrund er lovforslag L205 en parentes. Man er næsten fristet til at kalde det en fis i en hornlygte.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-20 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 7 gæster online