LEDER

’Matchet på mælkevejen’ er blot seneste absurde eksempel på misbrug af ordet ekspert

23. august 2021

Datingprogrammer er underholdning og ikke journalistik, men programmer som Matchet på mælkevejens pseudovidenskabelige metode er med til at udvande begrebet ’ekspert’.

»Dit næste knald står skrevet i stjernerne.« Sådan indledtes pressemeddelelsen fra DR3 om datingprogrammet: Matchet på mælkevejen, hvor man brugte såkaldte eksperter til at matche unge mennesker i håbet om, at de ville danne par. I dette tilfælde var ’eksperterne’ astrologer, og dermed, som Soundvenues anmelder Mathilde Johanne Kristiansen præcist skrev, skabte DR3 en »pseudovidenskabelig præmis« for hele serien.

DR måtte efter kritik omformulere pressemeddelelsen, så den ikke entydigt fastslog, at astrologi var en konkret videnskab. Og så lavede DR’s Detektor forleden et program, hvor det blev afsløret, at datingprogrammets tilrettelæggere havde klippet de udsagn ud, hvor astrologerne tog fejl. De kom dermed til at fremstå som ufejlbarlige. Journalistisk betragtet naturligvis en dødssynd, men det er ikke journalistik, men »et underholdningsprogram i kategorien datingprogram. Det er ikke et dokumentarprogram eller et videnskabeligt program«, som den ansvarlige redaktionschef, Erik Struve Hansen, skrev til Detektor. Og hvis man gik og troede, at astrologi var videnskab, så blev det definitivt dementeret i sidste afsnit, hvor alle de astrologisk udvalgte valgte at forlade hinanden.

Ukritisk underholdende

En hastig sammentælling viser, at DR3 er landets suverænt største producent af datingprogrammer med syv ud af 11 danskproducerede serier de seneste fem år. Man kan håbe, at de dygtige unge tilrettelæggere på DR3 snart kunne finde på noget andet og bedre.

Formålet med programmerne er ikke kritisk oplysende, men ukritisk underholdende. Stort set alle programmerne bygger på en pseudovidenskabelig præmis. Det er ’eksperter’, der udvælger de kærlighedshungrende deltagere. Nogle er eksperter i adfærd, andre har simpelthen lavet algoritmer som udvælgelseskriterium (Koden til kærlighed, DR3). I Alfaeksperimentet (DR3) er deltagerne udvalgt på grundlag af »den internationalt anerkendte personlighedstest NEO-PI-5«, og i Gift ved første blik (DR) er deltagerne »matchet af eksperter« – adfærdspsykologer, sexologer og parforholdsterapeuter. Brugen af astrologer som ’eksperter’ er sidste absurde trin i en udvikling, hvor ekspertbegrebet udvandes, misbruges og manipuleres.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-20 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 9 gæster online