LEDER

B.T.’s beslutning er et tegn på den deroute, som tabloidaviserne har oplevet siden 80’erne

23. juni 2022

B.T. bliver ikke den eneste avis, som dropper papiret. Med tiden vil flere følge efter. Den eneste alvorlige bekymring er, om digitaliseringen medfører hurtigere og dårligere journalistik, eller om man digitalt kan bevare og modernisere kvalitetsjournalistikken.

Meddelelsen om, at dagbladet B.T. efter 106 år på papir fra nytår kun vil udkomme digitalt som gratisavis, kommer ikke overraskende, selv om den er historisk. At landets mest udbredte digitale avis tager det endelige skridt, er næsten naturens orden. Medieforbrug foregår i dag primært digitalt, og papiroplaget har de seneste 20 år kun bevæget sig i en retning: nedad. På et tidspunkt kan det ikke længere betale sig.

Det kan – og vil formentlig – på et tidspunkt gælde for langt de fleste trykte aviser. Prisen på papir stiger og stiger, og distributionen koster mange penge. Kun få satser på papiret. Det gjorde Ekstra Bladet sidste år, tilsyneladende uden større succes. Ekstra Bladet sælger i dag stort set det samme antal papiraviser som Information eller Kristeligt Dagblad – omkring 15.000.

At B.T. er den første, der tager springet, er en naturlig fortsættelse af den strategi, der først gjorde avisen til primært en uddelt gratisavis (efter købet af MetroXpress) for derefter benhårdt at satse på digital journalistik, der har udmærket sig ved hæmningsløs brug af såkaldt clickbait, det vil sige æggende, korte netoverskrifter, der ikke fortæller meget om artiklens indhold, men til gengæld lokker brugeren til at klikke videre. Dette skift har ikke tjent journalistikken, men det har gjort bt.dk til landets største netavis.

Fremtiden er nationaldigital

Nogle vil begræde begravelsen af en papiravis. Men det er kun et ældre, konservativt segment, der lider af den vrangforestilling, at man bliver klogere af at få tryksværte på fingrene. Og B.T.’s beslutning er også et tegn på den deroute, som tabloidaviserne i Danmark har oplevet siden slutningen af 80’erne. Dengang B.T. og Ekstra Bladet skiftedes til at være landets største med oplag på den rare side af 200.000. Det var dengang, man købte dem i kiosken. Med priser i nærheden af 30 kroner for en avis og den stigende konkurrence fra ikke mindst tv om formiddagsavisernes favoritstof, underholdning og sport, er løssalg i dag nærmest forsvundet. Dertil kommer, at det bliver sværere og sværere i det hele taget at få mennesker under 40 år (snart under 50) til at købe en avis. Og slet ikke en papiravis.

Samtidig afvikler B.T. de storbyredaktioner i Aarhus, Aalborg og Odense, som blev lanceret med brask og bram sidste år og viste sig at være et kommercielt flop. Fremtidens tabloidavis er tydeligvis ikke regional, men nationaldigital. B.T. bliver ikke den eneste avis, som dropper papiret. Ekstra Bladet bliver formentlig den næste, men det stopper ikke der. Med tiden vil flere følge efter. Den eneste alvorlige bekymring er, om digitaliseringen medfører hurtigere og dårligere journalistik, som den har gjort det på B.T., eller om man digitalt kan bevare og modernisere kvalitetsjournalistikken, som andre har gjort det.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17 72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-22 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 299 gæster online