Abonnement på Information kan tegnes på www.information.dk

Journalistik og kommunikation er hinandens modsætninger

7. november 2018

Der er en bekymrende tendens til, at journalistik og kommunikation blandes sammen i en stor pærevælling. Det gælder både på de journalistiske uddannelser og i mediebranchen som sådan. Men forskellen er klar: Journalister tjener offentligheden, mens kommunikatører tjener dem, som betaler.

I journalistkredse – og ikke mindst blandt journaliststuderende – er dagen i dag kendt som ’Panikdag’.

Den dag, hvor chefer i medieindustrien udvælger de studerende, der i et år skal være praktikanter på deres redaktioner. Det er stadig en panikdag, selvom de ansvarlige nu med moderne kommunikationssprog har omdøbt begivenheden til ’Store Matchdag’.

Den massive medieomtale af Pernille Vermund
er helt ude af proportioner

31. oktober 2018

Formanden for Nye Borgerlige har fået en påfaldende heldig hjælpende hånd med at komme i medierne. Fremmedhadende demagoger bør ellers dækkes med skærpet kritisk sans.

Da Donald Trump til manges overraskelse blev valgt til præsident i 2016, var flere medier ude i en selvransagelse. Var det vores skyld? Brugte vi mere spalteplads og flere sendeminutter på ham, fordi han var mere underholdende, bedre til at provokere og sige uhyrlige ting?

Lasse Jensen: De gamle medier holder skattesvindlerne ansvarlige, mens Facebook og Google snyder i skat

24. oktober 2018

Den ene store skatteskandale efter den anden er et resultat af journalistisk graverarbejde, udført af de ’gamle medier’. Imens sender de ’unge’ mediegiganter deres enorme overskud i skattely.

Da en international journalistisk graverorganisation i sidste uge kunne afsløre, at en gruppe af meget kreative finansfolk igennem flere år havde franarret flere europæiske skattevæsener 410 milliarder kroner, blev selv statsminister Lars Løkke Rasmussen stødt på manchetterne.

Staten og medierne skovler penge ind på spil og ignorerer, at der kommer flere ludomaner

17. oktober 2018

Tobaks- og spiritusreklamer er forbudt på tv, men fjernsynet bugner af reklamer for farlige, afhængighedsskabende spil. Jeg forstår det godt, men forstår det alligevel ikke.

Skatteministeriets kontrolenhed for det eksplosivt voksende online spillemarked kaldes originalt nok Spillemyndigheden. Denne myndighed, der har til huse i Odense, har de sidste måneder brugt flere hundredetusinde kroner på at reklamere for sig selv.

TV 2’s jubilæumsshow understregede ulemperne ved smalle medieforlig

10. oktober 2018

TV 2’s fødselsdagsshow demonstrerede, at Danmarks største tv-station stadig er fanget mellem den kommercielle nødvendighed og den påtvungne public service-rolle.

Tv-stationer har det, i lighed med mange forretningskæder, med at fejre deres egen fødselsdag med ’gode tilbud’, som det hedder. Nu er en 30-årsfødselsdag jo kun lidt rund, men TV 2 fejrede den i lørdags med et stort fødselsdagsshow fra Odeon i Odense. Showet var næsten renset for de elementer, der katapulterede stationen fra en lidt vaklende start til på kun tre år at blive landets mest sete tv-station – ikke mindst på grund af den stærke og jordbundne nyheds- og sportsprofil.

Afskeden med Kim Larsen bringer for en sjælden stund fællesnyheden tilbage

1. oktober 2018

Danske medier er i højere grad blevet et ekkokammer for deres brugere, men ikke i denne uge, hvor de i fællesskab tog afsked med ’Lune Larsen’.

Avisforsider fortæller som regel kun, hvad den pågældende avis mener er dagens største nyhed.

Engang var avisernes store forsidenyhed den samme – i forskellig opsætning og med lidt forskellig vinkel, men grundlæggende set den samme nyhed. Med den stigende konkurrence og en konstant nyhedsstrøm, hvor nyheder breaker på nettet og TV 2 News få minutter efter, er forsiderne i stadigt højere grad blevet reklamesøjler for egne historier eller kampagner.

Hvis der findes en pris for elendig krisehåndtering, bør den gå til Danske Bank

26. september 2018

Det er ikke hver dag, at The Wall Street Journal og Financial Times er til et dansk pressemøde. De fik dog lige så dårlige svar fra Danske Bank som alle de andre fremmødte journalister.

I onsdags fulgte jeg Danske Banks pressemøde, hvor bankens såkaldte »objektive og tilbundsgående undersøgelse« af hvidvaskningen af milliarder af kroner blev præsenteret. Sagen mistænkes for at være verdens største sag om hvidvask. Det er ikke hver dag, at The Wall Street Journal og Financial Times er til et dansk pressemøde.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-19 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 13 gæster online