Abonnement på Information kan tegnes på www.information.dk

Rasmus Tantholdt giver et indblik i, hvordan en tennisketcher kan være en nødvendighed i en krigszone

8. juni 2018

Tantholdt er indbegrebet af den moderne tv-korrespondent. Og ’Med åbne øjne’ er en interessant bog, der giver indblik i både de journalistiske, politiske og praktiske overvejelser, han gør sig, før kameraet begynder at rulle. Om end hangen til at få det hele med skygger for det, der kunne have været en kraftfuld tematisk fremdrift.

I bogen Med åbne øjne beskriver medforfatteren Andreas Fugl Thøgersen, hvordan TV 2-reporteren Rasmus Tantholdt, bogens hovedforfatter »så vidt muligt altid har tennisketcheren med«, når han drager afsted for at vise danske seere denne verdens uhyrligheder. Han gør det ikke bare for motionens skyld, men for at lave et helle i det helvede, han er sat til at beskrive. Når man er professionel rejsende i nød og elendighed er det vigtigt, for en stund, at tvinge sig selv til at tænke på noget helt andet.

Grådige kapitalister piner livet ud af amerikanske lokalmedier

6. juni 2018

Mediekrisen i USA er langt mere alvorlig end i Danmark. Det skyldes især, at danske avisejere tjener penge for at lave aviser – og ikke omvendt.

Den rene, grådige og uhæmmede profitjagt stikker kun sjældent ansigtet frem på den danske mediescene.

Romancen mellem tv og kongehuset er skræmmende effektfuld

30. maj 2018

Kronprinsens fødselsdagsshow var kulminationen på en royal medieudvikling, hvor tv’s glatte underholdningsmaskine og kongefamilien har fundet hinanden.

»Tak fordi De valgte Danmark, fordi De valgte os,« messede banaliteternes nye budbringer Hella Joof i sin tale til Kronprins Frederik foran 12.000 gæster til DR’s store fødselsdagsshow søndag aften. Som om den stakkels fødselar nogensinde har haft noget valg.

Dokumentarserie på DR2 om New York Times i Trumps tidsalder er et fremragende lærestykke i journalistik og samfundshistorie

29. maj 2018

En amerikansk journalist har fulgt New York Times fra indsættelsen af præsident Trump og de næste 365 hektiske dage. Det er blevet til et fremragende portræt af aviskrise, af avisens workaholics og en meget vigtig tv-dokumentarserie om et samfund og et medie i total forandring.

Det er den 20. januar 2017. Donald Trump aflægger embedseden og erklærer krig mod »sumpen i Washington«. På New York Times-redaktionen i New York læner chefredaktør Dean Baquet sig frem og udbryder: »Sikken historie. Wauw. What a fuckin’ story!« Men han er også bekymret og kritisk over den måde, hans egen avis har dækket valgkampen.

LEDER

Regeringens medieforhandlinger ligner et selvmål

24. maj 2018

Medieforhandlingerne begynder at ligne et tag-selv-bord for Dansk Folkeparti og et stort tilbageskridt for en liberal regering.

Oppositionen og Dansk Folkepartis forslag om at lovgive uden om regeringen for at indføre afgifter på udenlandske streamingtjenester som Netflix og HBO Nordic har gjort livet endnu sværere for regeringens mediepolitik.

Støjbergs ramadan-svada er plat,
men den virker desværre alligevel

23. maj 2018

Inger Støjberg demonstrerer endnu en gang, at hun er noget nær verdensmester i at generere omtale på hurtige holdninger til det muslimske mindretal.

Jeg kan forestille mig samtalen mellem udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg (V) og hendes mangeårige spindoktor Mark Thorsen lige før pinse. Der var gået flere uger, uden at Støjberg havde været i medierne. Noget måtte gøres.

Hvorfor skal vi nu høre om uartige Aalbæk igen?

16. maj 2018

Peter Aalbæk Jensen opfører sig bare, som han plejer. Han ved, at al omtale er bedre end ingen omtale – og medierne leger villigt med.

Der er nogle få, såkaldt farverige personer (undskyld, ’personligheder’), som uanset hvad altid får spalteplads og tv-minutter. Man behøver ikke at bruge tid og energi på at præsentere dem – vi kender dem allerede. Journalister, redaktører og tv-tilrettelæggere skal ikke bide negle af frygt for, at de er kedelige (underholdningsværdi slår væsentlighed og relevans). Den er, kort sagt, hjemme hver gang.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-19 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 5 gæster online