Abonnement på Information kan tegnes på www.information.dk

Brexit-film er et ildevarslende drama om demokratiets krise

18. januar 2019

’Brexit – the uncivil war’ handler ikke kun om Brexit. Filmen er et slagkraftigt indlæg om, hvordan algoritmer og kynisk udnyttelse af mistillid til eliten og systemet kan føre til sejr. Og som med alt andet, der har med Brexit at gøre, har spillefilmen om den nære fortid skabt splid – også blandt anmelderne.

Hvis journalistik og nyheder er ’den første råskitse til historien’, som det hedder, er spillefilm ’baseret på en virkelig historie’ måske den næste råskitse, skrev anmelderen Hugh Montgomery forleden i The Independent om James Grahams film Brexit – The Uncivil War.

Facebook er blevet ligegyldig, onkelagtig og præget af midtvejskriser

16. januar 2019

Facebook står i en selvforskyldt krise på flere fronter. Det halter med både skattebetalinger og troværdighed, og flere og flere vender platformen ryggen. Også for undertegnede ældre kernebruger er der indtrådt en vis facebooktræthed.

Hver uge fortæller min smartphone mig, hvor mange timer jeg har brugt på hvad, og jeg kan konstatere, at jeg bruger mindre og mindre tid på Facebook.

Det toppede sidste år, hvor jeg sammenlagt brugte mere end fire timer om ugen. Nu er jeg nede på under det halve. Jeg er blevet træt af det. Og tallene viser, at jeg ikke er alene.

Krænkelseskriteriet: Hvis bare man postulerer at være krænket, kommer man i medierne

9. januar 2019

De små postulerede krænkelser får masser af omtale, og både venstrefløjen og Dansk Folkeparti er krænkelsesparate. Krænkelseskriteriet er hermed indføjet som gældende nyhedskriterium.

Man skal bare føle sig krænket, så kommer man i medierne. Det er nemlig ikke blot en sikker vinder at blive krænket – det sikrer også bred eksponering, hvis man bliver krænket over, at andre føler sig krænkede.

Når medier lyver

2. januar 2019

En af de mest hædrede journalister på et af Europas mest hæderkronede medier er blevet taget i omfattende fusk. Sagen er en tragedie i en tid, hvor mediebranchen er presset økonomisk, og mediernes troværdighed er under politisk angreb.

»Sagen, was ist« – ’Sig det, som det er,’ står der med skinnende metalbogstaver på marmorvæggen i det tyske nyhedsmagasin Der Spiegels reception i Hamburg. Grundlæggeren Rudolf Augsteins motto var citeret på forsiden af Der Spiegels julenummer – hvidt på rødt.

LEDER

DR’s nye bestyrelse giver et glimt af håb

22. december 2018

Det glædelige ved kulturministerens valg og sammensætning af den nye bestyrelses syv kvinder og fire mænd er, at den synes renset for højtråbende værdipolitiske krigere.

DR har fået en ny bestyrelse. Efter et medieforlig med Dansk Folkepartis aftryk over det hele, kunne man have frygtet, at DF ville få næstformandsposten. Men kulturminister Mette Bock valgte sin partifælle fra Liberal Alliance, antropologen og debattøren Dennis Nørmark, ikke DF’s Katrine Winkel Holm.

Medierne skal ned fra piedestalen og op på barrikaderne

20. december 2018

Mediebranchen er idéforladt og mangler at overbevise danskerne om deres uundværlighed. Måske skulle de prøve noget så ujournalistisk som at tage stilling og for alvor vise flaget?.

Cavlingprisen uddeles først i det nye år. Landets fineste journalistpris går formentlig til de graverjournalister på Berlingske, der afslørede nyere tids største bankskandale: Danske Banks hvidvaskning af milliarder gennem en pilrådden filial i Estland.

LEDER

Nu er konkurrencemyndighederne og Amazon de eneste, der kan sætte en stopper for JP/Politiken

28. november 2018

Med købet af Saxo.com er JP/Politiken blevet en boghandler i millionklassen. Spørgsmålet er nu, hvordan den øvrige forlagsbranche vil klare sig i konkurrencen mod den nye mastodont. Men tingene kan også hurtigt vende, og ender giganten Amazon med at gøre indtog i Norden, kan man spørge: Hvordan vil JP/Politiken så klare sig?

Det er ikke gået ubemærket hen i forlagsverdenen, at landets største aviskoncern, JP/Politikens Hus, igennem nogen tid har brugt tid og kræfter på at blive en reel magtfaktor.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-19 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 7 gæster online