Abonnement på Information kan tegnes på www.information.dk

I Norden går mediernes oplag op, mens resten af verden kæmper med abonnementstrætte kunder

19. juni 2019

Globalt ser forbrugerne ud til at være ramt af abonnementstræthed, og derfor har medierne svært ved at skaffe betalende, digitale brugere. Men i Danmark, Norge og Sverige ser udviklingen anderledes positiv ud, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg.

Vi bruger flere og flere penge på medier, underholdning og kommunikation.

Den del af familiebudgettet, som i tidernes morgen blev brugt på et telefonabonnement, et par avisabonnementer, radio-/tv-licensen og biografbilletter er svulmet voldsomt.

Lakserytteren, Fie Laursen og andre influencere kan på sigt overhale de traditionelle medier

12. juni 2019

YouTube-stjernernes magt og publikum vokser eksplosivt. En af de mest indflydelsesrige herhjemme, Lakserytteren, hævder, at han laver public service. Men reelt er der tale om en uansvarlig sammenblanding af journalistisk formidling og reklame, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg.

Da YouTube-fænomenet Rasmus Paludan bragede igennem lydmuren til de redigerede medier i forbindelse med sin demonstration og optøjerne på Nørrebro i april, var det en undtagelse fra hovedreglen om, at de nye mediers stjerner oftest flyver under radaren i de traditionelle medier.

LEDER

Giv DR arbejdsro

11. juni 2019

Et nyt rødt flertal ønsker at rulle dele af mediepolitikken tilbage. Men mulighederne for store ændringer er små. Det bedste for alle parter ville være, at der kom et bredere forlig. Medierne – inklusive DR – har behov for langsigtet arbejdsro.

Valget i 2019 lignede på et punkt alle andre folketingsvalg: Kultur- og mediepolitik fyldte medierne mellem valgene, men fyldte intet i valgkampen. Nu, efter valget, vil det nye flertal erstatte det gældende borgerlige medieforlig med et nyt. Men mulighederne for store ændringer er små.

Venstre tager nederlaget på forskud med annoncer om »udsigt til en rendyrket socialistisk regering«

5. juni 2019

Dagen før valget indrykkede Venstre annoncer i Politiken og Jyllands-Posten, der forsøger at skræmme vælgere over i blå blok med et socialistisk spøgelse. Men måske vil rød/blå-skillelinjen slet ikke afgøre valget, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg.

Da jeg i går morges åbnede Politikens e-avis, var første side rød. En overskrift spurgte: »Er du socialist?«, og nedenunder stod, at »efter 18 års ansvarlig økonomisk politik er der udsigt til en rendyrket socialistisk regering med højere skatter, en lempelig udlændingepolitik og økonomisk uansvarlighed«.

Ingen afsender.

Kalder man modstandere for tosser,
kommer man til at fortryde det

29. maj 2019

Klimatosse-udtalelsen er et paradoksalt selvmål af Pia Kjærsgaard, der er vokset ud af Fremskridtspartiet, som politiske modstandere kaldte en samling landsbytosser. Det kom de også til at fortryde, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg.

Den tidligere konservative formand og politiske kommentator Hans Engell sagde før partilederdebatten den 7. maj på TV 2 noget i retning af, at det i en tv-valgkamp ikke er så vigtigt at sige noget rigtigt – det er vigtigere ikke at begå åbenlyse fejl. Altså at undgå at dumme sig. Man skal ikke bestræbe sig alt for meget på at score og for alt i verden undgå at lave selvmål.

Lars Løkkes bog ’Befrielsens øjeblik’ er valgkampens hidtil største selvmål

22. maj 2019

Lars Løkkes udmeldinger om at danne regering med S blev serveret i en timet samtalebog. Det lignede et veltilrettelagt mediestunt fra den erfarne politiske håndværker, men faldt til jorden som et udspil fra en politisk lærling, der lige er dumpet til svendeprøven, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg.

Jeg kan ikke finde ud af, hvad der er mest væsentligt ved den valgkamp, der udspiller sig for tiden. Jeg bruger med vilje ikke udtrykket raser, fordi det føles, som om gassen allerede er gået lidt af ballonen.

Ekstra Bladet var nettroldenes legeplads i valgkampens første uge

15. maj 2019

Poul Madsens grænseløse halsen efter de almindelige danskere førte i valgkampens første uge til en banal føljeton med en vejrhane og en afstemning, hvor nettrolde pustede Stram Kurs op til 24 procent, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg.

Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen er en folkets mand.

Han er chef for en avis, der engang var landets største og mest hårdtslående. Nu nærmer det trykte oplag sig Kristeligt Dagblads, men avisens website er stadig et af landets største. Man skal dog betale for at komme ind til de fleste artikler, og så indsnævres læserskaren betydeligt.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-19 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 22 gæster online