Abonnement på Information kan tegnes på www.information.dk

Journalisten skal være en lejrbålssanger, der samler mennesker

23. marts 2018

Alt det, som journalister i 100 år har anset for en slags grundlov, bør ifølge ny bog diskuteres og vendes – og ændres.

Søren Schultz Jørgensen er mediesociolog og tidligere udviklingsdirektør på Mandag Morgen. Han er en skarp analytiker og en god kommunikator. Hans ph.d.-afhandling fra 2016 Gamle medier er også sociale er en solid akademisk argumentation for, at journalistikken – i særdeleshed lokal- og regionaljournalistikken – har fjernet sig fra borgerne, og den var en konsekvent forlængelse af Schultz Jørgensens dengang lettere uglesete tese om, at en stor del af journalistikkens krise skyldes journalistikken selv.

LEDER

DR-ledelsen har ikke evnet at etablere en meningsfuld dialog med omverdenen

23. marts 2018

Direktionen har styrket produktiviteten, omkostningsbevidstheden og økonomien. Men i udførelsen af den måske vigtigste del af ansvaret har DR-toppen svigtet.

DR-bestyrelsen og Kulturministeriet har ikke passet deres arbejde, men der er intet at udsætte på størrelsen af lønningerne. Det er hovedkonklusionen på Rigsrevisionens gennemgang af løn og fratrædelsesforhold for direktører og øvrige chefer DR.

Fredag blev TV 2 pludselig meget mere værd

21. marts 2018

Når regnskabet skal gøres op om nogle år, er det højst tvivlsomt, om de kommercielle medier i Danmark overhovedet har fået gavn af DR-nedskæringen – bortset fra TV 2, som ligner en vinder.

Der er to giganter i dansk tv. De er begge ejet af staten. Tilsammen sidder de på knap tre fjerdedele af danskernes samlede tv-sening. De dominerer markedet.

LEDER

Den borgerlige massakre på DR handler om skattelettelser

17. marts 2018

Udover et rent hævntogt fra Dansk Folkepartis side mod et DR, der har optrådt arrogant og bekræftet partiet i dets opfattelse af DR som en del af det kulturradikale, elitære københavnerparnas, handler det om skattelettelser.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) var den eneste, der talte rent, da han sammen med finansminister Kristian Jensen (V), DF’s Peter Skaarup og en totalt detroniseret kulturminister Mette Bock (LA) fredag præsenterede regeringsflertallets aftale om at skære Danmarks Radios budget med omkring 700 millioner kroner – eller 20 procent.

Legebørnene på 24syv har det godt, og det har højskolen på P1 også

16. marts 2018

P1 er størst og Radio24syv kæmper på syvende år for at nå sit lyttermål. Men tilsammen har de to kanaler fået os til at høre meget mere taleradio.

Godt seks år efter at Radio24syv gik i luften den 1. november 2011 nærmer kanalen sig sit oprindelige mål på et gennemsnit af 500.000 ugentlige lyttere. P1 – den anden landsdækkende talekanal – har øget sin føring på det sidste. Men det er kun tal. De betyder intet for indtjeningen, mest for selvforståelsen. Radio24syv får ligesom DR alle sine millioner fra licensen.

Forhandlingerne om barberingen af DR minder om Hjallerup Marked

14. marts 2018

Medieforligsforhandlingerne handler om licens og DR. Men de burde i langt højere grad handle om den samlede offentlige investering i og støtte til journalistik og publicisme.

Forhandlingerne om medieforliget er gået ind i de afsluttende faser, og alt tyder nu på, at en central del af dansk mediepolitik er ved at blive et Hjallerup Marked.

Håbet om, at det politiske flertal vil give danske publicistiske medier forøget (økonomisk) styrke i kampen mod de fremstormende globale gribbe svinder hurtigt i denne tid. Det er godt nyt for Apple, Google, Facebook, Amazon og Netflix.

Berlingske Media vil være førende. Indtil videre er de førende på antallet af fyringer

7. marts 2018

Berlingske Media annoncerede sidste onsdag ’en øvelse’, der går ud på at fjerne 93 stillinger og blive digitalt førende. Men hvad betyder det egentlig at være digitalt førende?

Berlingske Medias koncernchef, Anders Krab-Johansen, er en moderne, åben og veltalende leder, der kan kommunikere varm luft, så det næsten lyder, som om han taler sandt.

Information
Jensen Media
Jensen Media
Bredgade 25D
1260 København K
Tlf.: 33 69 61 85
Lasse Jensen
mobil.: 22 17  72 01
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

© 2010-19 Jensen Media
All rights reserved

Vi har 13 gæster online